Van den Bosch moet NL loon betalen
| 13:59 | Korneel Luth

Van den Bosch moet NL loon betalen

Tien Hongaarse ex-Van den Bosch-chauffeurs hebben recht op Nederlands, achterstallig loon.

Dat heeft rechter in Den Bosch bepaald terwijl Peter van den Bosch in Zuid-Amerika de Dakar Rally rijdt. De rechtszaak was mede aangespannen door vakbond FNV Bondgenoten.

Lees ook: Van den Bosch voor de rechter

Ritten vanuit Nederland

De tien chauffeurs waren in dienst bij een Hongaars zusterbedrijf van Van den Bosch, maar zijn inmiddels ontslagen. Ze reden vele duizenden ritten in, en vanuit Nederland. Om die reden zou het Nederlandse cao-loon van toepassing zijn geweest, in plaats van het veel lagere Hongaarse loon.

Bij Van den Bosch vond men dat de FNV ‘stof opgooit’ met deze rechtzaak, zoals operationeel directeur Marcel Wouterse het tegen Truckstar verwoordde. Maar de rechter denkt er anders over.

Die oordeelt dat de Nederlandse arbeidsvoorwaarden gelden als chauffeurs vanuit Nederland naar een ander land rijden. Volgens de FNV hebben de chauffeurs bij elkaar een miljoen euro tegoed. De precieze hoogte van de som wordt echter nog door de rechter vastgesteld.

‘Internationaal vervoer niet verloren’

FNV-bestuurder Edwin Atema is blij met de uitspraak en voorzichtig optimistisch dat er werkelijk wat kan veranderen in het wegtransport.

In een reactie zegt Atema tegen Truckstar: “Wij vinden dat de rechter goed recht heeft gesproken. Want nu staat vast dat ook voor internationaal vervoer vanuit Nederland een Nederlands cao-loon moet gelden.”

“Er is door velen gezegd dat we het internationale vervoer al verloren hebben, maar nee, dat is niet zo!”

Atema vervolgt: “Het wordt nu tijd dat opdrachtgevers van hun transporteurs gaan eisen dat ze zich aan de regels houden. Vaak verschuilde men zich achter de opmerking dat het allemaal heel ingewikkeld is. Maar je ziet, zo ingewikkeld is het helemaal niet.”

Positief signaal

Daarbij zullen opdrachtgevers wel fatsoenlijke prijzen moeten gaan betalen om van transporteurs überhaupt te kunnen verlangen dat ze zich aan de cao houden. Tegelijk zullen transportbedrijven vaker de poot stijf moeten houden en niet onder de prijs moeten gaan modderen, en moet men door de hele keten zijn verantwoordelijkheid nemen.

De uitspraak van de rechter in Den Bosch is in ieder geval een positief signaal voor Nederlandse transportbedrijven en Nederlandse chauffeurs. Eerlijke concurrentie in het wegtransport lijkt hiermee een stapje dichterbij gekomen te zijn.

Foto: In september 2014 vierde Van den Bosch het vijftigjarig jubileum.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie