Van den Bosch in beroep
| 14:46 | Korneel Luth

Van den Bosch in beroep

Van den Bosch Transporten vecht de rechterlijke uitspraak van 8 januari aan. Het bedrijf wil geen cao-loon betalen aan tien ontslagen Hongaarse chauffeurs.

Op 8 januari 2015 deed de rechter in Den Bosch uitspraak in een zaak die was aangespannen door tien Hongaarse chauffeurs en de FNV tegen transportbedrijf Van den Bosch uit Erp. Het transportbedrijf legt zich niet neer bij de uitspraak en gaat in beroep.

De rechter oordeelde dat de tien Hongaarse chauffeurs recht hebben op het Nederlandse cao-loon omdat zij vanuit Nederland duizenden internationale ritten hebben gereden, terwijl ze in dienst waren van het Hongaarse dochterbedrijf van Van den Bosch, Silo-Tank KFT. Toen de chauffeurs het Nederlandse loon vroegen voor hun werkzaamheden, werden ze ontslagen. Ze hebben echter recht op een nader te bepalen som achterstallig loon, aldus het vonnis van 8 januari.

Lees ook:

Van den Bosch moet Nederlands loon betalen

Van den Bosch voor de rechter

Van den Bosch: ‘tussenvonnis’

Bij Van den Bosch ziet men het niet zitten om de Hongaren te betalen waar ze recht op hebben. Het bedrijf heeft het over een ‘tussenvonnis’ en gaat in beroep. Operationeel directeur Marcel Wouterse zegt:

“Er is sprake van een verschil van mening over de toepasbaarheid van de Europese detacheringsrichtlijn. De inhoud van dit tussenvonnis bestempelt de complexiteit van deze richtlijn. De rechter heeft duidelijk gemaakt dat de chauffeurs niet in dienst zijn van Van den Bosch Transporten en dat er geen sprake is van schijnconstructies en postbusfirma’s. Toch is de rechter van mening dat de betreffende chauffeurs volgens de detacheringrichtlijn bij hun Hongaarse werkgever recht hebben op Nederlandse basisarbeidsvoorwaarden. Maar waarom zou een buitenlandse chauffeur in dienst van een buitenlands bedrijf dat internationale transporten verricht onder de Nederlandse cao moeten vallen?”

‘Juridische strijd gaat vele ondernemingen aan’

Van den Bosch Transporten blijft van mening dat een discussie die vele ondernemingen aangaat niet gevoerd kan worden in de vorm van een juridische strijd met één bedrijf.

Wouterse: “Daarom willen wij dat het gesprek over de inzet en betaling van buitenlandse vervoerders wordt gevoerd op de plekken waar dat hoort.” Wouterse herhaalt wat hij eerder al tegen Truckstar zei: “Er is een nationale en internationale politieke discussie nodig die moet leiden tot het opstellen van eenduidige Europese regelgeving en uniforme handhaving. Daarnaast moeten de stakeholders in de Nederlandse logistieke sector – werkgevers, werknemers en de overheid – om de tafel om samen te komen tot redelijke en praktische afspraken. Het spreekt voor zich dat wij daar een constructieve partij in willen zijn.”

Verdere behandeling 5 en 22 januari

De rechter heeft de Hongaarse werkgever Silo-Tank KFT gevraagd om meer informatie over de mogelijk toepasbare Nederlandse arbeidsvoorwaarden in te dienen in relatie tot de loonvordering van de Hongaarse chauffeurs. Deze zaak zal op 5 februari 2015 verder worden behandeld. Tevens heeft de rechtbank bekendgemaakt dat de rechtszaak die vakbond FNV heeft aangespannen tegen Van den Bosch Transporten BV, Silo-Tank KFT en Van den Bosch Transport GmbH op beschuldiging van het niet naleven van de cao voor het beroepsvervoer op 22 januari 2015 verder wordt behandeld.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie