| 13:45 | Robert Servaas

Uitreiking TLN Awards tijdens TLN Live 2018

Op het congres TLN Live 2018 zijn afgelopen zaterdag twee awards uitgereikt. Minister Cora van Nieuwenhuizen reikte de JongTLN Award uit aan Marcus Post van Post-Kogeko. Den Hartogh Logistics ontving de TLN Innovation Award.

De JongTLN Award is bedoeld voor talenten die zich durven te onderscheiden en verder durven te kijken dan anderen. Marcus Post is de commercieel eindverantwoordelijke van Post-Kogeko en als beoogd opvolger steeds meer het gezicht van het bedrijf. Na een aantal moeilijke jaren heeft Post-Kogeko de wind weer in de zeilen. ‘Marcus zet het bedrijf met lef, kennis en passie in de schijnwerpers. Hij beschikt over een strategische visie op de uitdagende transportmarkt en concrete kansen voor Post-Kogeko. Marcus werkt samen met collega-transporteurs aan de voorbereidingen op de komende Brexit en ziet ook kansen in relatie tot de binnenvaart. Hij heeft laten zien oog te hebben voor de logistieke sector en de belangen van de BV Nederland’, aldus het juryrapport.

Winnaars van de TLN Awards, Marcus Post (links) en Den Hartogs Logistics.

De TLN Innovation Award werd dit jaar voor het eerst uitgereikt en gaat naar Den Hartogh Logistics voor de ontwikkeling en invoering van Cluster Service Rotterdam. ‘De innovatie is een voorbeeld van een transformatie van een vervoerder naar een logistieke ketenregisseur. Kernelementen zijn de vroegtijdige investering in geavanceerde IT-oplossingen, forse investering in opleiding van het eigen personeel, aantrekken van talent van de beste logistieke opleidingen, en samenwerking met meerdere universiteiten in Nederland. Den Hartogh Logistics krijgt de prijs voor een bijzondere, impactvolle, milieuvriendelijke en kosteneffectieve innovatie’

Vlnr: Walther Ploos van Amstel, minister Van Nieuwenhuizen, Marcus Post en Arthur van Dijk

Naast deze uitreikingen was er ook een kritische noot van TLN-voorzitter Arthur van Dijk. Winsten in transport en logistiek waren in het derde kwartaal van 2018 op het laagste niveau sinds begin 2014. Juist nu de economie goed draait, stijgen de prijzen nog steeds niet voldoende om de gestegen kosten voor brandstof en personeel te compenseren. ‘Dit is natuurlijk te gek voor woorden’, aldus Van Dijk. ‘De economie draait op volle toeren, onze leden hebben het druk. En dan blijkt bij 27% van de ondernemers in transport en logistiek de winst te dalen. Hieruit blijkt nog eens dat de marges in de sector flinterdun zijn. We zien zo langzamerhand leden opstaan die dat zat zijn en bijvoorbeeld hogere prijzen vragen in de vorm van een zogeheten conjunctuurheffing. Het is goed dat de sector nadenkt over realistischer prijzen.’

De sector transport en logistiek biedt nu aan ruim 147.000 mensen werk; nog nooit werkten er zo veel mensen in de sector. Maar het is niet genoeg: 74,1% van de ondernemers geeft aan dat het (zeer) moeilijk is om vacatures in te vullen. De vacaturegraad (het aantal openstaande vacatures ten opzichte van het totaal aantal banen) was in het derde kwartaal van 2018 5,3%, de hoogste vacaturegraad in twaalf jaar. Een jaar eerder was deze nog 4,1%.

 

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie