| 14:17 | Robert Servaas

Tweede Scania S450 trekker voor van de Kamp Transport

Onlangs werd de tweede Scania S450 afgeleverd aan van de Kamp Transport in Druten. De auto werd geleverd door Scania Nijmegen. De Scania S450 4×2 trekker is naast de ruime S-cabine voorzien van een hydrauliek opbouw verzorgd door Jansen Hydrauliek Service uit Oss. Al eerder werd een R410 trekker in gebruik genomen.

“Dit zijn de eerste Scania’s die wij sinds lange tijd kopen,” vertelt directeur Joep van de Kamp van het gelijknamige transportbedrijf in Druten over de aanschaf van een Scania R410 en een S450 trekker. “Wij willen proefondervindelijk vaststellen of ze écht zo zuinig zijn als we in de markt horen.” Beide rijk uitgeruste auto’s gaan internationaal rijden.

Van de Kamp is een familiebedrijf dat groot geworden is in het meubeltransport, maar tegenwoordig ook stukgoed, geconditioneerd goederen en motoren vervoert. Het bedrijf laat zich voorstaan op een keurig modern wagenpark dat helemaal euro 6 is. “Wij reden vroeger wel met Scania maar de laatste jaren voornamelijk dat andere Zweedse merk. “Maar we kregen zoveel goede berichten over het verbruik van met name de 410 en 450 motoren van Scania én we kenden de Scania-dealer in Nijmegen goed. Daarom hebben we nu het nieuwe model er is, toch eens besloten het met twee auto’s te proberen.”

Van de Kamp gaat de Scania R410 met Highline dak inzetten voor een gesloten oplegger in het meubeltransport door heel Duitsland. De S450, eveneens in de hoogste uitvoering, gaat voor een Walking Floor trailer champignonaarde rijden op Italië. Daartoe wordt de trekker uitgerust met een hydrauliekpomp op de versnellingsbak PTO die wordt opgebouwd door Jansen in Oss. “Ik heb heel bewust gekozen voor deze twee takken van dienstverlening van ons bedrijf,” vertelt Joep. “Van de ritten in de meubels en zeker die op Italië weten we heel nauwkeurig wat daar het verbruik is. Dat maakt het vergelijken nauwkeurig en eerlijker.”

Bij van de Kamp zijn de chauffeurs doorgaans de hele week weg. “Die op Italië doen ca. 150.000 kilometer per jaar, in het meubeltransport zo’n 125.000. Daarom heb ik de beide nieuwe voertuigen ook luxe laten uitrusten. Uiteraard met een hoog dak. In de S heb je sowieso genoeg ruimte, maar ook in de R wilde ik riante stahoogte voor de jongens. Voor een goede nachtrust heb ik ze met standkoeling besteld want een fitte chauffeur is een veilige chauffeur. Daar draagt ook een goede stoel aan bij. Verder kregen beide voertuigen de premium infotainment met DAB+ en navigatie. Voor het beste licht hebben we er een LED-pakket op laten zetten. Als extra veiligheid voor de jongens heb ik het Scania Night lock laten monteren. Het is ons weliswaar in al die jaren maar één keer gebeurd dat er een auto is opengebroken maar ik vind dat toch wel een veilig idee. Op de S450 hebben we ook een retarder gekocht. Bij de 410 vond ik dat wat minder nodig omdat die nooit zwaar rijdt. Daar zou de krachtige motorrem van 340 pk voldoende moeten zijn.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie