| 17:50 | Bert Mateboer

Twee Volvo’s met kruipversnelling voor Van Wieren

Van Wieren Special heeft twee Volvo FH16-trekkers met kruipversnelling in gebruik genomen. Hun eerste klus was het vervoeren van twee dumptrucks naar de Eemshaven.

,,Wij waren al jaren in gesprek met Volvo over het gemis van een kruipversnelling,’’ vertelt Richard de Graaf, algemeen directeur van Van Wieren Beheer uit Emmeloord. ,,Deze zou het optrekken met grote gewichten of op een helling eenvoudiger maken. Toen wij in september 2015 werden uitgenodigd door de importeur, Volvo Trucks in Beesd, om wat zaken door te spreken, werden we positief verrast toen zij ons informeerden dat er een nieuwe Volvo I-Shift met kruipversnellingen aan zat te komen. Het was toen nog niet eens voor de volle 100 procent duidelijk wat het was en de testfase moest nog ingaan. Tijdens dat overleg hebben wij echter direct, als eerste in Europa, een nieuwe vijfasser met deze versnellingsbak besteld. En een paar weken later hebben wij de order omgezet naar twee van deze Volvo FH16-trekkers. Op zich best een gok, want verdere gegevens zoals levertijd, prijs en de complete uitrusting waren toen nog niet bekend.’’

Zeer lage snelheid

De toevoeging aan de versnellingsbak van twee extra tandwielen levert een overbrengingsverhouding op die bijna twee keer zo groot is als bij een standaard I-Shift versnellingsbak. In de laagste versnelling is een overbrenging van 32:1 mogelijk. De snelheid bij gebruik van een kruipversnelling is afhankelijk van de achterasoverbrenging en varieert van 0,5 tot 2 km/uur. Achteruit werkt de versnelling ook, de overbrenging is dan zelfs 37:1. Met de nieuwe kruipversnellingen kan de truck met snelheden van slechts 0,5 tot 2 km/u zowel voor- als achteruit rijden. De chauffeur kan nu veel makkelijker met een zware lading op lastige terreinen rijden zoals een gladde ondergrond, op bouwlocaties, in groeven of in bossen. Hoe zwaarder het transport en hoe slechter het wegdek, hoe meer de chauffeur profiteert van een truck met kruipversnellingen.

De eerste klus was het transport van twee zware dumptrucks van Emmeloord naar de Eemshaven. Een verslag van deze rit is te lezen in Truckstar nr 1 die op 29 december in de winkels ligt.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie