*

| 09:00 | Robert Servaas

Twee Volvo FH LNG-trekkers voor transportbedrijf Datrans

Datrans Nederland uit Wanssum heeft twee Volvo FH 420 LNG 4×2-trekkers aan het wagenpark toegevoegd. Doorslaggevend bij de keuze om nu te investeren in Volvo LNG-trucks is het feit dat er in Duitsland geen Maut hoeft te worden betaald. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Nebim.

Datrans Nederland is gespecialiseerd in transport van en naar Zwitserland. “In Duitsland hoeft tot en met 2020 geen Maut te worden betaald voor LNG-trucks en dat maakt het voor ons interessant om nu deze trucks aan te schaffen”, vertelt Laura Hagens van Datrans Nederland. “Het gros van ons kilometrage maken we namelijk in Duitsland. Wij gaan met de LNG-trucks iedere morgen naar Keulen waar we vijf trailers omkoppelen bij de containerterminal. Die gaan vervolgens per trein naar Weil am Rhein, op de grens van Duitsland en Zwitserland. In Keulen nemen we volle trailers weer mee die deze kant op moeten.”

Hagens acht de LNG-trekkers daarnaast ook zeer geschikt voor het estafettesysteem dat het bedrijf hanteert. Daarbij worden trailers met goederen die naar Zwitserland moeten in Schwegenheim (Duitsland) omgekoppeld. “Dat omkoppelen houdt in dat een nachtchauffeur een trailer vanuit Wanssum richting Zwitserland rijdt. In Duitsland zet de chauffeur deze trailer neer en koppelt hij een trailer afkomstig uit Zwitserland aan met spullen die naar Nederland moeten. De trucks zijn dus eigenlijk 24 uur bemand en rijden zoveel mogelijk in Duitsland, waardoor we optimaal profiteren van het Maut-voordeel.”

De vloot van Datrans bestaat uit 58 trekkers, waarvan nu zes Volvo-trucks, en 130 trailers. Het bedrijf is volledig georiënteerd op vervoer van en naar Zwitserland. “Van stukgoed tot bulkgoederen”, vertelt Laura Hagens. “Zwitserland is niet aangesloten bij de Europese Unie en dat betekent dat bedrijven rekening moeten houden met allerlei zaken, bijvoorbeeld rond in- en uitklaring van goederen. Wij zijn daarin gespecialiseerd en kunnen de klant ontzorgen. Het bedrijf is in 1981 opgericht door mijn vader Ruud Hagens, die nog steeds directeur en eigenaar is. Hij ging als eigenrijder op Zwitserland rijden en heeft het bedrijf gaandeweg uitgebouwd tot wat het nu is.”

1 Reactie
  1. Hier liggen de kansen om een gedeelte van de transportsector op een economische en betaalbare manier te verduurzamen, jammer dat de overheid hier zo weinig in facaliteerd

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie