Van den Broek Lienden DAF XF
| 13:45 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: Van den Broek Lienden

Op deze eerste donderdag van het nieuwe decennium gaan we precies een jaar terug. In Truckstar editie 1/2019 schreven over bosbouwbedrijf Van den Broek uit Lienden. Truckstars Throwback Thursday!

Van dik hout zaagt men planken, zo luidt het gezegde. Maar bij Van den Broek in Lienden doen ze al jaren veel meer met hout. Het toverwoord is tegenwoordig ‘biomassa’. Dat restmateriaal wordt gebruikt bij het opwekken van energie. Zo worden veel kassen in de tuinbouw verwarmd met houtsnippers. Daarnaast zijn er projecten waar biomassa vergist wordt tot gas. Nieuw is de grote biomassacentrale op industrieterrein Lage Weide bij Utrecht. Die moet tienduizenden woningen voorzien van stadswarmte. Bij Van den Broek kijken ze met veel genoegen naar die ontwikkeling; ze leveren er in de toekomst graag hun snippers.

Gerrit van den Broek is pas 21 en hij noemt zichzelf chauffeur, maar een groot deel van zijn werk heeft toch meer met bosbouw te maken. “We zijn eigenlijk vooral een bosbouwbedrijf. We kappen bomen en handelen in rondhout en biomassa. Rondhout, dat zijn boomstammen op een vaste lengte. Die brengen we naar zagerijen, waar er planken en balken van gemaakt worden. Of we brengen de stammen naar de papierindustrie. Maar we doen dus ook veel in biomassa. Dat is een markt die hard groeit.”

Van den Broek wagenpark

Voor de gelegenheid staan ze netjes naast elkaar.

Mooi wagenpark
Het bedrijf heeft een indrukwekkend wagenpark. Zo zijn er drie Renaults T, waarvan twee met een Walking Floor erachter en een met een dieplader. Dan zijn er drie stammenauto’s voor het vervoer van rondhout: twee DAF’s en een wat oudere Ginaf. De hagelnieuwe XF 530 van Gerrit is een snippercombi. De trekker heeft een laadkraan en erachter hangt een dieplader voor een mobiele versnipperaar op rupsbanden. Dan is er nog een groot aantal werkvoertuigen voor in het bos, zoals uitrijders, harvesters, rupskranen en mobiele kranen. En op het terrein van het bedrijf in Lienden staat ook nog een indrukwekkende Liebherr overslagkraan.

Zodoende is het personeel een mix van chauffeur, kraanmachinist en bosarbeider. Pieter van de Woestijne (18) is het daar overigens niet mee eens. “Ik ben chauffeur!”, roept hij, “ik rijd op een Renault T460. Ik werk hier vanaf mijn zestiende en ben er ook opgeleid. Mijn taak is het om houtsnippers naar onze klanten te brengen en dat zijn meestal biomassacentrales. We hebben zo’n twaalf verschillende losadressen in het land. In de winter kom ik ook wel in het bos. Dat is het kapseizoen en dan is het hier heel druk. Dan werken we zes dagen per week. In die periode ga ik minstens één keer per week snippers halen.”

team

V.l.n.r.: Gerrit, Gerco, Robin, Wilco, Gerbert en Pieter.

Hechte band
Pieter is dus een chauffeur met ervaring, ondanks zijn geringe leeftijd. Dat geldt niet voor Gerco van Cleef; die is met zijn 37 jaar een stuk ouder maar heeft veel minder ervaring. “Het is maar hoe je het bekijkt. Ik werk pas sinds zeven weken hier. Hiervoor reed ik met losgestort oud brood of oud ijzer in afzetcontainers. Dit werk is wel anders, maar ik heb wel veel ervaring met het rijden op onverharde wegen. Het bevalt me hier prima en wat me meteen opviel, is dat er onderling een hechte band is. Daardoor voel ik me thuis.”

Ook Robin Visscher is een echte chauffeur: “Ik haal de snippers op; daarvoor heb ik een serieuze kraan aan boord. Die heeft een knijper en een in hoogte verstelbare cabine. Fijn in de winter, want dan zit ik altijd warm en droog. Maar vooral als je naast een versnipperaar staat is het prettig, want de cabine houdt veel stof tegen.”

boot

Als het moet, is Van den Broek ook per boot bereikbaar.

Afstandsbediening
De nieuwe DAF XF 530 6×4 is, zoals gezegd, het domein van Gerrit. “Ik ben sinds vier jaar in dienst van het bedrijf. Ik rijd met een dieplader naar een klus. Op de dieplader staat een mobiele versnipperaar en die moet naar het bos waar gekapt wordt. Met de kraan op mijn DAF pak ik de takken en boomstammen op en gooi die in de versnipperaar. Zo kan ik tot wel 1.800 kuub hout per dag verwerken. Aan het eind van de dag laad ik de versnipperaar weer op en ga terug naar huis. Mijn hele combinatie is 22,50 meter lang. Iets te veel en daarom heb ik een ontheffing.”

Over een maandje krijgt Gerbert van den Broek een nieuwe wagen: net als Gerrit een DAF XF 530 6×4. “Wij hebben altijd 6×4’s want dat heb je nodig in ons werk. Gemiddeld eens in de week zit er wel iemand vast en dat ondanks de vier aangedreven wielen. In het natte seizoen gebeurt dat vaker dan als het droog is.”

Sterk chassis
Wilco van den Broek is geen chauffeur, maar monteur. “Ik ben nu bezig met de nieuwe auto van mijn broer Gerbert. Die was vroeger monteur. Ik heb zijn baan overgenomen toen hij ging rijden. Wij bouwen onze auto’s hier zelf op. De XF 530 van Gerrit was mijn eerste auto. Ik ben nu met de tweede bezig. De grootste uitdaging is het verstevigen van het chassis. Een origineel chassis is niet sterk genoeg; met zo’n zware laadkraan achterop zou het gaan torderen.  De kunst is het om zo licht mogelijk te bouwen, maar toch een heel sterk chassis neer te zetten. Ik maak zelf de bak en leg het hydraulische systeem aan. Alleen de kraan krijg ik kant en klaar geleverd. Ik ben best trots op mijn werk!”

houtsnippers

Met houtsnippers worden hele steden verwarmd.

Ook Gerrit is erg blij met zijn nieuwe wagen. “Hiervoor reed ik op een Ginaf van achttien jaar oud, met 1,6 miljoen kilometer op de teller. Die was chronisch ziek en moest dringend uit zijn lijden verlost worden. De DAF is precies zoals ik hem hebben wilde. Robuust, want er mag niets stukgaan. En het geheel ziet er ook nog goed uit!”

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Dat kan! Word abonnee en mis nooit meer een verhaal. Ook losse edities bestellen behoort tot de mogelijkheden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie