De Waard
| 07:39 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: MAN supertruck van De Waard

Supertrucks zijn per definitie unieke auto’s. Maurice de Waard wist zijn wagen nog een stukje unieker te maken, door te kiezen voor een MAN. In deze Truckstars Throwback Thursday blikken we eens terug op deze blikvanger.

In de Truckstar Supertruck Special 2016 schrijven we over deze dikke MAN TGX van Gebroeders De Waard & Pa.

Als we bij Maurice de Waard op bezoek gaan, blijkt dat hij niet één, maar twee supertrucks in bezit heeft. De eerste is een TGX Euro 6 met D38-motor, maar sinds kort rijdt Maurice zelf rond in een Scania R580 Silver Griffin. Het is een bijzonder duo. Maurice vertelt graag over zijn auto’s en zijn bedrijf. “We hebben vier auto’s en zitten in drie takken van sport. Ik rijd vooral met uien, en dat is stoffig werk. Maar we rijden ook met containers en zitten in het geconditioneerd vervoer. Eigenlijk zijn we een MAN-bedrijf, want we zijn ooit met dat merk begonnen. In de loop der jaren hebben we een goede band opgebouwd met de dealer en de auto’s zijn ook gewoon goed. Dat we nu een Scania gekocht hebben is eigenlijk een uitzondering.”

supertruck

Strak en ingetogen, maar toch een supertruck.

“Ook van MAN’s kan je een supertruck maken, al moet je er wel ietsje meer aan doen. Als je een Scania of een DAF hebt, hoef je alleen maar met kleur aan de slag en het is al goed. Bij deze MAN was een lik verf niet voldoende. Ik hou heel erg van mooie auto’s, maar het zijn wel werkpaarden. Ik poets ook niet extra veel, ze worden één keer in de week gewassen, maar we slaan af en toe ook wel eens een weekje over. Het stof van de akkers ligt soms veertien dagen op het dashboard. En ook de uienbladen zitten soms een behoorlijke poos in mijn cabine.”

De Waard

De naam De Waard & Pa is ontstaan als geintje. Inmiddels prijkt deze op alle wagens.

& Pa
Er vallen een paar dingen op: twee grote uitlaten steken boven de cabine uit en op beide zijdes staan mooie airbrush portretten. Op de lichtbak staat de naam van het bedrijf: Gebr. De Waard & Pa. Dat is weer eens iets anders dan ‘De Vries & Zoon’. Maurice legt het uit. “Deze naam is eigenlijk ontstaan uit een geintje. Pa is gewoon mijn vader. Die is ook chauffeur, maar hij rijdt bij een andere firma. Ik heb twee broers, Mark is de jongste die rijdt bij mij en is chauffeur op de nieuwe MAN. En dan is er nog Gerrie, die rijdt net als pa elders.”

Aan de zijkanten staan vier figuren afgebeeld, voor de kenners zal het duidelijk zijn: het thema van deze truck is The Fast and the Furious. Maurice: “Dat heb je goed gezien, deze plaatjes komen uit Furious 7. Aan de ene kant zie je Vin Diesel met zijn vriendin. Aan de andere kant Paul Walker met zijn vrouwelijke wederhelft. Eigenlijk hebben al onze auto’s een film of tv-serie als thema. Maar dan moeten er wel stoere auto’s in zitten. Een van onze eerste vrachtauto’s had als thema The Dukes of Hazzard, die Dodge Charger had zo’n 700 pk.

Strak en werkbaar
We lopen nog eens om de auto, doen het portier open en werpen een blik naar binnen. Het interieur oogt luxe, maar tegelijkertijd ook sober. “Dat is precies de bedoeling. Ik houd van strak, en het moet werkbaar zijn. Hoe mooi je het ook maakt, er moet wel brood mee op de plank komen. Ik doe het ook niet voor iemand anders, het gaat erom dat ik geniet als ik mijn eigen auto’s zie rijden. En toch moet je het praktische niet uit het oog verliezen. Kijk hier aan de zijkant hebben we een 515 liter tank gemonteerd. De auto heeft een voorloopas, en daardoor is er minder ruimte voor een tank, deze tank is de grootste die nog wilde passen. Ook de Ad Blue zit aan de linker kant, dat is makkelijk met tanken. Daarom zitten de demper en de accu’s aan de rechterkant.”

voorruit

Aan de binnenkant zit een aluminium bak onder de bovenkasten bevestigd. Daardoor lijkt de ruit kleiner.

Kleine voorruit
Het zijn vooral de details die onze aandacht trekken, zo lijkt de voorruit een stuk kleiner dan bij een andere TGX, en de twee staande pijpen passen eigenlijk niet bij een Euro 6. “Die pijpen zitten er op voor de show, ze zijn niet aangesloten. Er zit een gaatje onderin zodat het regenwater er uit kan lopen. En ik vind zo’n enorme voorruit gewoon niet mooi. Daarom hebben we de zonneklep 25 centimeter laten verlagen. En aan de binnenkant hebben we een aluminium bak onder de bovenkast laten zetten. Daardoor lijkt die ruit kleiner. Die bak van binnen, die is loos. Er zitten alleen een paar apparaten in, zoals de tacho- en mautkast,” legt de Waard uit.

Natuurlijk is aan de achterkant van de MAN ook de nodige aandacht besteed. Traanplaten leggen de achterkant dicht, en ook een blokbumper kan niet ontbreken. Aan de voorkant valt het MAN-logo op. “Normaal zijn dit grote verchroomde letters. Wij hebben gekozen voor een detail uit de film. Daarin rijdt zo’n grote Amerikaanse slee, uit de motorkap steekt een deel van het motorblok, met daarin een paar luchthappers. Die luchthappers zie je hier, met de letters van MAN er in. Ik vind het wel geslaagd.” En dat zijn we met hem eens.

Silver Griffin
Dan willen we weten waarom Maurice de Waard ook een Silver Griffin heeft aangeschaft. Maurice legt uit: “Normaal doe ik heel lang over de aanschaf van een nieuwe auto, en daarna nog een poos over het opbouwen ervan. Ik was toe aan een nieuwe auto. Dat kwam met name vanwege de milieuregels op de Maasvlakte. Maar we hadden net die MAN opgebouwd, en om dat binnen een jaar nog een keer te doen was financieel zwaar. En dus was ik het kopen van een nieuwe auto aan het uitstellen. Tot ik op Facebook plaatjes van die Griffin zag. En toen dacht ik: dat wil ik ook. Ik ben gaan bellen en binnen vierentwintig uur zette ik mijn handtekening. Zo snel heb ik dat nog nooit gedaan.”

de Waard

Van de Scania Griffin zijn er maar 100 gemaakt; Maurice heeft nummer 80.

Het oude liedje
De Silver Griffin is van nature al bijzonder luxe aangekleed, maar deze Scania is niet ongeschonden de weg opgestuurd. Maurice: “Tjsa, toen hij op de zaak stond, konden we het toch niet laten: het oude liedje. Ik heb hem naar Steve’s Place gebracht voor de nodige extra accessoires. Zwaailampen in de spoiler, luchthoorns op het dak, verlichting in de grill, een platte lichtbakplaat voor het dak en nog wat meer. Maar het belangrijkste is toch wel van binnen gebeurd, dat heb ik samen met Royal Class gedaan. Ik heb het interieur van een oude Scania 4 serie gekocht en in deze auto laten plaatsen. En vervolgens heb ik de cabine helemaal bekleed, maar de onderlijn heb ik zwart gelaten. Ik doe niet het schoonste werk, en dan is zwart slimmer. Want het blijft een werktruck waarmee ik mijn geld moet verdienen. Hoe mooi hij ook is.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie