| 08:00 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: de vreemde eend van Postma Grijpskerk

We gaan terug naar Truckstar 9-2017 waarin we meerijden met Geert Hendrik Beukema. De zes auto’s die nog op het terrein van Postma staan geven een goed beeld van het wagenpark: Scania’s en DAF’s. De Renault T  is een vreemde eend in de bijt.

De chauffeur van de Renault T 4×2-trekker met 430 pk is Geert Hendrik Beukema (57) en hij is net klaar met het plaatsen van een veegmachine op zijn semi-dieplader. De ‘veger’ is door een collega opgehaald en Geert moet hem in de loop van de dag naar Vaassen brengen. Maar zover is het nog lang niet. Eerst naar Joure om te laden voor wat adressen in Overijssel.

Onbekend maat onbemind, Geert vindt de T een heerlijke wagen

Heerlijke wagen
Geert rijdt zijn Renault van het bedrijfsterrein, nagekeken door zijn collega’s. Hij weet wat ze denken en hij weet ook wat veel chauffeurs denken als ze een Renault zien rijden: daar wil ik niet in rijden. Maar Geert wel. ,,Onbekend maakt onbemind. Ik vind het een heerlijke wagen. Het rijdt goed en ook over de inrichting is gewoon goed nagedacht. En hij is zuinig met brandstof. Ik rij ladingen die veel wind vangen en deze semi-dieplader heeft kleine wielen. Toch heb ik gemiddeld een verbruik van 1 op 3,5. Dat vind ik heel netjes. Het is alleen niet zo gunstig voor mijn freebees,’’ lacht Geert.

We zijn inmiddels in Joure aangekomen en melden ons op het eerste laadadres. Bij het mechanisatiebedrijf hadden ze met de vroege komst van Postma Transport geen rekening gehouden. Toch komen twee medewerkers direct naar buiten om de lading, een maaimachine, achter van het terrein te halen. Binnen een halfuur rijden we de poort alweer uit. Geert: ,,Dat is een van de mooie dingen van dit werk: we hebben gelukkig weinig last van wachttijden. Onze lading bestaat vooral uit landbouwmachines en alles wat daarmee te maken heeft. Bij de bedrijven waar we laden, kunnen we overdag eigenlijk altijd terecht en lossen is ook nooit een probleem.

Verreiker laden in De Wijk

Inmiddels hebben we de veegmachine gelost in Vaassen en rijden we naar De Wijk om daar, volgens planning, onze laatste vracht op te halen. Een verreiker met als bestemming Oude Bildtzijl in Friesland. Op de boordcomputer verschijnt ondertussen het bericht: ‘of we zin en tijd hebben om hierna nog een verreiker op te halen in Holwierde. Kan morgen gelost worden.’

Geert, die al twaalf jaar bij Postma werkt, heeft het goed naar de zin bij het bedrijf. ,,Ik heb geloof ik nog nooit zolang bij één en dezelfde baas gezeten. En dat zegt heel wat. Mijn vorige Renault Premium had meer dan een miljoen op de teller staan en ruim een jaar geleden was het dan ook de vraag: wat doen we? Knappen we die oude op of kopen we een nieuwe? Ik ben nu 57 en moet dus nog tien jaar. Met deze T kan ik die tien jaar naar mijn pensioen mooi volmaken.’’

De semi-dieplader staat de Renault T goed

Wil je zeker zijn dat je nooit meer een verhaal mist? Word abonnee!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie