De Kraker
| 17:20 | Arjan Olsthoorn

Truckstar Throwback Thursday: blikvangers van De Kraker

Een spreekwoordelijke duik in ons archief brengt ons dit keer bij de lage auto’s van gebroeders De Kraker uit het Zeeuwse Clinge. In Truckstar editie 3/2015 schreven we over deze blikvangers.

Het eerste weekend van november is niet ideaal om te fotograferen. Toch valt het alleszins mee als ik in Clinge kom voor mijn afspraak met de gebroeders De Kraker. Ik wil hun wagenpark, bestaande uit drie Scania’s en een Volvo, vastleggen voor Truckstar. Naast het huis op het afgesproken adres is het een wirwar van tuinslangen, poetsdoeken en ander gerei waarmee je wagens in topconditie kunt brengen. Het is nog even wachten op de oudste broer, Lorenzo. Angelo, de middelste: “Hij is hier in de buurt op pad met een bandlosser. We maken een hoop tijd vrij voor shows en het bijhouden van de wagens, maar het werk gaat natuurlijk voor. Zelfs als er iemand van Truckstar langskomt.”

Gebroeders De Kraker Scania

Scania R 520 Streamline low roof, want dat vinden de broers mooier.

Miljonair
Lorenzo begon in 2003 voor zichzelf, vertelt hij, met een nieuwe Scania 164L 580 Topline. Het werk met de bandlosser en het koeltransport breidt zich uit en in 2007 is het tijd voor een tweede vrachtwagen. Op dat moment komt broer Angelo bij de zaak. In 2011 is het drietal compleet als ook de jongste, Pedro, mee gaat doen. Uit die tijd stamt de Scania 4-serie. Inmiddels heeft deze auto ruim 2 miljoen kilometer op de teller, maar Lorenzo stapt iedere week nog met even veel plezier in. “In de loop der jaren hebben we het spuitwerk en de opbouw aangepast. De lichtbak op het dak heeft plaats gemaakt voor Michelinpoppen en de bullbar is vervangen door een zwart gespoten grille. Verder is hij nog net zo als toen hij elf jaar geleden uit de fabriek kwam.”

Scania V8

De Scania met walkingfloor waarmee Lorenzo de Kraker in 2003 begon.

Topless
Toen de Scania Streamline er stond, kwam er een vertegenwoordiger van Volvo langs. “Die deed ons zo’n goed aanbod voor een Euro 6 met voorloopas, dat we het niet afkonden slaan.” Ook de FH 4 met 500 pk sterke zescilinder motor werd met een laag dak besteld. “Naast ons ouderlijk huis zat vroeger een transportbedrijf”, vertelt Pedro. Het was de tijd van de Volvo F88 en de cabines van de vrachtwagens waren helemaal grijs gespoten. Ze zijn ook enthousiast over de manier waarop Scandinavische vrachtwagens gespoten en opgebouwd zijn. “Vroeger kwamen er hier in de buurt veel van die wagens lossen. Aan elke wagen zat wel iets moois. Van al die ideeën en voorbeelden hebben we zelf iets mooi proberen te maken. Zo vind ik een laag dak met spoilerset veel mooier dan een Topline. Dat ik daardoor iets minder ruimte heb, neem ik graag op de koop toe.”

Volvo FH

Volvo FH 500 met voorloopas en, uiteraard, een laag dak.

Angelo: “Het was eerst even kijken wie er op de Volvo zou gaan rijden, maar uiteindelijk ben ik er zeer tevreden over. Voor de opbouw wilden we net zoiets als bij de F12-serie uit de jaren ’90, met een zeilenrek op het dak en een trappetje achterop de cabine. Maar ja, die worden voor het nieuwe model niet meer gemaakt. Daarom zijn we zelf aan de slag gegaan. Met montagebedrijf De Blaay uit Hulst hebben we veel details van de opbouw bedacht en uitgevoerd. Zo houd je de kosten een beetje binnen de perken en kun je de auto helemaal wens maken.”

Festivals
Dat de Scania de nieuwe Streamline is, valt bijna niet meer te zien. “Zo zonder hoekschilden is het maar een kaal gezicht en past ook de rode ruit er niet mooi op. Na wat schroeven en proberen bleken de oude panelen met de hoekschildjes ook te passen, dus hebben we die vervangen.”

De Scania 164L 580 is natuurlijk ook een keer aan vervanging toe is. Toevallig zagen de gebroeders kort geleden een Scania R440 Highline te koop staan. “Een auto van net twee jaar oud met weinig kilometers. We hebben hem gekocht, op ons gemak opgebouwd en net als de andere wagens laten spuiten bij Van Aperen  uit Heikant.” Om de zijkant een klassiek uiterlijk te geven, is de nieuwe side skirt van onderen recht afgeslepen. “Zo kon er een lampenbalk onder en blijft het ook nog werkbaar.”

Trekker de Kraker

De Scania 164L 580 Topline heeft ruim 2 miljoen kilometer op de teller.

“Overal waar we stoppen, of het nu met de Volvo is of de Scania, komen mensen kijken. Iedereen is er heel positief over. Het afgelopen jaar zijn we op veel festivals geweest in Nederland en België. Overal kregen we enthousiaste reacties en prijzen. Soms voor de Volvo, en soms voor de Scania.”

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Dat kan! Word abonnee en mis nooit meer een verhaal. Ook losse edities bestellen behoort tot de mogelijkheden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie