Trucks naar 50 mijl op Britse wegen
| 12:41 | Korneel Luth

Trucks naar 50 mijl op Britse wegen

De Britse regering wil het aantal gevaarlijke inhaalmanoeuvres terugdringen op enkelbaans wegen.

De de maximum snelheid voor vrachtwagens op enkelbaans A-wegen in Engeland en Wales gaat omhoog van veertig mijl per uur naar vijftig mijl per uur. De verhoging zal begin 2015 ingaan en het aantal gevaarlijke inhaalmanoeuvres van automobilisten verlagen en de doorstroming op deze wegen te verbeteren, zo is de bedoeling. Het plan hiervoor is niet nieuw; al in 2012 kondigde men aan de snelheid voor trucks op deze wegen omhoog te willen schroeven.

40 mph = 64 km/h
50 mph = 80 km/h
60 mph = 97 km/h

Snelheid uit de jaren zestig

Trucks vanaf 7,5 ton mogen niet harder dan veertig mijl per uur op enkelbaans wegen, een snelheidslimiet die stamt uit de jaren zestig. Die is echter niet meer van deze tijd, zo vindt de Britse minister van transport Claire Perry.

“We doen er alles aan om Groot-Brittannië in beweging te krijgen en om groei te stimuleren. Deze snelheids-verandering gaat dit helpen bewerkstelligen en zal onze transportsector elf miljoen pond per jaar besparen”, aldus de minister. Ook voor Nederlandse chauffeurs die veel in Engeland onderweg zijn is de snelheidsverhoging goed nieuws.

Trucks naar 50 mijl op Britse wegen
Ook voor Nederlandse chauffeurs is de aangekondigde snelheids-verhoging goed nieuws.

Verrassende uitkomst Deense proef

Niet iedereen is overtuigd van het idee dat hogere snelheden veiliger zijn, maar is genoeg bewijs om aan te nemen dat dit wel het geval is. In ieder geval zal het aantal inhaal-acties verminderen en er is meer.

“Tijdens een twee-jarige proef in Denemarken is de maximum snelheid op enkele provinciale wegen omhoog gegaan van tachtig naar negentig kilometer per uur. De resultaten waren dat snellere bestuurders iets langzamer gingen rijden en dat langzamere bestuurders iets sneller zijn gaan rijden. Ook al bleef de gemiddelde snelheid op deze wegen daarmee gelijk; dankzij de geringere snelheidsverschillen verminderde het aantal ongelukken en doden”, zo legt Pete Williams uit, van de RAC – de Britse tegenhanger van de ANWB.

Een probleem op veel Britse wegen blijft echter dat ze slingeren, smal zijn en dat ze ook door fietsers gebruikt worden. Verkeersveiligheids-organisatie ‘Brake’ is dan ook niet overtuigd van het nut van de snelheidsverhoging voor vrachtwagens. Deze organisatie zegt dat een hogere snelheid resulteert in een langere remweg, en dat dit het gevaar vergroot.

Rij-impressie Mercedes SLT
De Britse A-wegen zijn niet ongevaarlijk. Veel van deze wegen zijn smal en ze slingeren. Dit heeft op tal van plaatsen een slecht overzicht tot gevolg en de ongeduldige automobilist die wil inhalen neemt daarbij nog wel eens onverantwoorde risico’s.

Andere maatregelen

Overigens bestudeert de Britse regering momenteel de mogelijkheid om de maximum snelheid op tweebaans wegen te verhogen naar zestig mijl per huur. Verder wordt de komende jaren 3,3 miljard pond geïnvesteerd in extra rijstroken op het hoofdwegennet en nog eens 10,7 miljard om op de drukste 400 mijl van de motorways de capaciteit te vergroten.

In Engeland staan iedere dag lange en hardnekkige files. De doorstroming is op veel wegen slecht en er wordt vergeleken met andere Europese landen relatief weinig geïnvesteerd in wegen. Wel staat Groot-Brittannië samen met landen als Nederland en Zweden bovenaan in de Europese verkeersveiligheidslijsten.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie