| 11:29 | René Grünfeld

Truckbouwers riskeren fikse schadeclaims

In Duitsland willen meer dan 1.000 ondernemers in het transport en de logistiek samen een schadeclaim indienen bij de truckfabrikanten DAF, Daimler, Iveco en Volvo-Renault.

Dit vanwege de illegale prijsafspraken die de truckbouwers in de jaren 1997 – 2011 hebben gemaakt. Volgens de ondernemers hebben zij door die afspraken teveel betaald voor hun nieuwe vrachtauto’s. De hoogte van de claim staat nog niet vast, maar zou in de miljarden kunnen lopen.

Ook in Nederland

De Duitsers zijn niet de enigen die samen optrekken. Transport en Logistiek Nederland (TLN) neemt een advocaat in de arm die moet bekijken of een soortgelijke claim in ons land haalbaar is. Volgens de schatting van een andere advocaat is er voor 75.000 vrachtauto’s gemiddeld 10 procent te veel betaald in die periode, wat zou neerkomen op een doorsnee bedrag van 8.000 euro. Eventuele rente is daar nog niet in meegeteld.

Naar de rechter

Simon Zuurbier van het eveneens Nederlandse MKB-claim spreekt echter van 16.000 euro. Hij heeft al meer dan 2.000 aanmeldingen binnengekregen, zegt hij. MKB-Claim wil de truckbouwers nog even de tijd geven om met een compensatieregeling op de proppen te komen. Doen ze dat niet, dan wil Zuurbier naar de rechter gaan. Het Ierse transportbedrijf Lenaghan International Transport heeft die stap, samen met elf branchegenoten, al gemaakt.

Halverwege 2017

Naar verwachting worden halverwege volgend jaar de eerste concrete schadeclaims verwacht. Of die succes zullen hebben, is moeilijk te zeggen: de ondernemers zullen aannemelijk moeten maken hoeveel schade ze precies geleden hebben. Een woordvoerder van DAF heeft op vragen van het Financieele Dagblad gezegd dat de afspraken geen invloed hadden op de verkoopprijs. De Europese Commissie heeft de vier truckbouwers in juli van dit jaar 2,93 miljard euro boete opgelegd vanwege de prijsafspraken. MAN ontsprong de dans doordat dit bedrijf de anderen aangaf.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

2 Reacties
  1. Dat was ook mijn eerste gedachte Edwin. De truckbouwers hebben al een schadevergoeding betaald aan de EU. Laat de “gedupeerden” lekker bij de corrupte bende in Brussel aankloppen…

  2. Nu is er een schadeclaim van 2,93 miljard euro. Waar blijft dat geld? Verdwijnt het in de schatkist, wat gebeurt daar precies mee? Hiermee kunnen ze dus mooi de gedupeerden mee tegemoet komen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie