Transportmanager schrikt van Calais
Transportmanager Piet Daniëls van vershandel Scherpenhuizen uit Eindhoven wilde zelf zien wat zijn chauffeurs in Calais meemaken.
Piet Daniëls deed op vrijdagmorgen 22 mei telefonisch verslag in het NOS Radio 1 Journaal, nadat hij de nacht ervoor de wantoestanden met alle illegalen had meegemaakt in Calais, samen met één van zijn chauffeurs. Hij is zich rot geschrokken en bang geweest.
‘Je wordt echt bang’
Daniëls: “We sluiten aan in de file en meteen komen uit de berm migranten. Ze proberen de wagen voor ons open te breken. En dat is ze ook gelukt. Ze zijn er niet ingegaan, en zo is het de hele nacht door gegaan.”
“Van alle kanten komen ze vandaan, en er rijden wel politiewagens op en neer maar je kan er niks tegen beginnen. Het is zo’n grote groep, je wordt echt bang,” aldus Daniëls, wiens stem verraadt dat de schrik er nog steeds in zit.
Volgens hem worden niet alleen trailerdeuren zonder sloten opengemaakt. Ook degelijke sloten op trailerdeuren worden opengebroken. Zijn trucks zijn voorzien van goede sloten, maar dat is dus geen garantie dat de illegalen zijn trucks met rust laten.
Bloemen vernield
Daniëls sprak afgelopen nacht ook met andere Nederlandse chauffeurs. Hun trucks waren opengebroken en de illegalen hadden over hele vrachten met verse bloemen gelopen. Vanzelfsprekend hoeven die niet meer gelost te worden.
“Het is de laatste weken heel erg geworden”, zegt Daniëls. “Ik begrijp heel goed dat mijn chauffeurs bang zijn. Dat zijn grote kerels en die zijn gewoon bang.”
Over de illegalen zegt Daniëls: “Ik snap die mensen ook, die wanhoop, en het is gewoon dweilen met de kraan open. Ze worden uit de opleggers gehaald en met busjes drie kilometer teruggebracht en het begint gewoon weer opnieuw. Een uur later staan ze er weer.”
Wat te doen?
De vraag is wat er tegen te doen is, Daniëls: “Ik probeer mijn chauffeurs niet meer alleen te laten gaan, maar met twee of drie vrachtwagens bij elkaar zodat ze elkaar kunnen helpen.”
Dure sloten zijn maar ten dele een oplossing zegt Daniëls, want die worden vernield, evenals deurscharnieren en de deuren zelf.
Bovendien klimmen illegalen anders wel op een reservewiel of gaan ze op de assen liggen: “een levensgevaarlijke situatie”.
Helaas is de ferry vanuit Hoek van Holland geen oplossing voor Scherpenhuizen want daarmee worden de venstertijden voor het lossen gemist.
Op het bordje van de chauffeur
Opnieuw wordt dus pijnlijk duidelijk dat dit grote Europese probleem op het bordje van de chauffeur en zijn baas is komen te liggen. Een oplossing lijkt nog altijd ver weg.
Het advies aan chauffeurs en transporteurs is in ieder geval om je truck te beveiligen volgens de code of practice opgesteld door de UK Border Force. Klik op deze link voor meer info.
Klik hier om het hele interview af te kunnen luisteren op de website van de NOS – zie de rechterkolom.
Piet Daniëls voor één van de trucks van Scherpenhuizen. Foto: AGF.nl
Lees ook:
Smeekbede Eurotunnel aan vervoerders