Transportconflict tussen Bulgarije en Turkije
| 15:44 | Truckstar Redactie

Transportconflict tussen Bulgarije en Turkije

Bulgaarse trucks blokkeren belangrijkste grensovergang na restricties Turkije

Dat melden diverse Bulgaarse en Turkse media vandaag.

Reden voor de blokkades aan de Bulgaarse zijde van de Kapitan-Andreevo grenspost -de belangrijkste grenspost tussen de twee landen- zijn restricties die Turkije onlangs oplegde aan buitenlandse transportbedrijven. 
De nieuwe regels beperken transporteurs onder andere in de hoeveelheid brandstof die ingevoerd mag worden in Turkije: slechts 500 liter diesel per vrachtwagen is toegestaan. Voor veel Bulgaarse transporteurs betekent dit een strop, aangezien de prijs van diesel in Turkije vele malen hoger ligt dan in buurland Bulgarije.

Daarnaast laat de Turkse douane volgens de berichten Bulgaarse trucks die volgens hen ‘te snel’ terug zijn van een trip naar een bestemming ergens in Europa, de resterende dagen verplicht wachten aan de grens. Als voorbeeld noemen diverse media een trip naar Spanje: die neemt volgens berekeningen van de Turkse douane veertien dagen in beslag terwijl de trip in werkelijkheid tien dagen duurt. De resterende vier dagen moeten de trucks verplicht doorbrengen aan de grens. 

Scheve verhoudingen
Bovengenoemd grensconflict tussen Turkije en Bulgarije speelt al langer. De Turken zijn niet blij met de verhouding tussen het aantal transporten uitgevoerd door Bulgaarse en door eigen transporteurs: een studie wees uit dat in 2012 van de 57.000 geregistreerde exportvrachten vanuit Turkije, er 45.000 door Bulgaren zijn uitgevoerd. 12.000 transporten werden uitgevoerd door Turkse trucks. 
Om die reden tekenden het Turkse ministerie van transport en economie in april een overeenkomst waarin werd vastgelegd dat er een betere balans moet komen in deze aantallen. Volgens Bulgaarse transportondernemers, verenigd in de ‘Association of the Bulgarian Enterprises for International Road Transport and the Roads (AEBTRI) zijn de restricties die Turkije oplegt echter onwettig. Zij willen dat de overheid ingrijpt in de situatie en schermen met het feit dat Turkije kandidaat is om lid te worden van de EU. Handelsbeperkingen zijn daarom volgens de Bulgaarse transportondernemers niet toegestaan. 

Brief
Een ander heet hangijzer binnen deze kwestie is een brief die door het hoofd van de Turkse douane aan alle grensposten gestuurd zou zijn. Volgens de Bulgaren wordt in de brief opgeroepen om buitenlandse trucks extra streng te controleren, met de nadruk op Bulgaarse voertuigen. 
Petro Angelov, voorzitter van BASAT (Bulgarian Association of Road Transport Unions) suggereert zelfs dat het Turkse ministerie van transport achter deze brief zit. 

Hij voegt toe dat diverse bedrijven zijn aangehouden, maar na betaling van een bedrag van 100 euro trucks toch doorgelaten werden; een situatie die de Bulgaren als corrupt bestempelen. 

De laatste berichten over deze Turks-Bulgaarse kwestie zijn dat de blokkades inmiddels zijn opgelost. Het is echter onwaarschijnlijk dat daarmee ook het probleem tussen de twee landen verholpen is.

Bovenstaand bericht illustreert nog maar eens de problemen die een Verenigd Europa met landen die veel van elkaar verschillen met zich meebrengt. We blijven ook deze kwestie op de voet volgen!

Foto: Turkse en Oost-Europese trucks op parkeerplaats Struik bij Holten aan de A1, wachtend op lading.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie