| 11:31 | Arjan Olsthoorn

Toppers van toen | Truckstar Classics

Moderne vrachtwagens zijn comfortabeler dan ooit: veel ruimte in de cabine, goede bedden en voorzien van alle gemakken, zoals airco, koelkast en uitgebreide audio. Hoe anders was dat vroeger. Met Truckstar Classics gaan we terug in de tijd met vier vrachtwagens van vijftig tot zestig jaar geleden.

Bekijk de video die we maakten met de Volvo, DAF, Fiat en Scania onderaan deze pagina

Het is 1962, chauffeurs staan klaar om met hun vrachtwagens te beginnen aan de lange reis naar het zuiden of oosten van Europa. Het weer is goed. Dat scheelt, want van een degelijke verwarming in hun cabines is nog nauwelijks sprake. Nog even alle papieren controleren die bij elke grenspassage dienen te worden afgestempeld. Het is veelal een heel pak met formulieren over de lading, het gewicht en de bestemming.

Landkaart

Meteen een mooi moment om ook even te kijken of er voor elk land de juiste valuta in de portemonnee zitten. De euro zou nog een kleine veertig jaar op zich laten wachten. Dan kan er eindelijk worden vertrokken, met een landkaart in de aanslag om de juiste weg te vinden, mocht dat uit het hoofd niet lukken. Gelukkig zijn er al grote stukken van de route omgebouwd tot snelweg, dus dat schiet op. Desondanks moeten er vele kilometers op secundaire wegen worden afgelegd, soms door dorpen en steden waar nog geen rondweg of autobaan is te bekennen.

Pure nostalgie

Noem het de beginjaren van het internationale transport, waarbij Nederland gold als één van de belangrijke vrachtrijders van Europa. Alle gegevens van de rit werden bijgehouden in een werkboekje; de tachograaf zou immers pas in 1974 zijn intrede doen. Een rit naar Italië duurde een week of langer, want met gemiddeld 200 pk ging het zeker bergop bijna stapvoets. En door het ontbreken van zoiets moderns als een retarder moest het ook bergaf stapvoets om de remmen te sparen. Als die trommels te heet werden, had je namelijk helemaal geen remmen meer. Pure nostalgie noemen we dat nu en de trucks van weleer worden door liefhebbers nog in ere gehouden. Zoals transportondernemers en verzamelaars Jan en Joep Lewiszong uit Bergharen, die voor ons vier klassieke trucks uit die beginjaren uit de collectie haalde.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Lees alles over deze vier oldtimers én andere klassieke vrachtwagens in Truckstar Classics. Bestel hem online of bekijk in welke winkels het magazine te koop is.

Truckstar Classics

2 Reacties
  1. In 1973 begonnen in een DAF filiaal in Herent (België) toen garage Walton, nu TTB Trucks. Van die DAF ’s op de foto reden er toen al niet echt veel meer, maar er was nog één firma, een oud papier verwerkend bedrijf, dat had er nog een vijftal. Leuke wagens om aan te werken. Na het faillissement van het papierbedrijf er nooit meer zo eentje gezien. Wel nog een DAF 2400. Na 18 jaar garage Walton vaarwel gezegd, maar mijn DAF tijd zal ik mij altijd blijven herinneren.

  2. Mooi was die tijd ; veel mooier als nu. Je was chauffeur je was monteur je was planner je was administratief bezig en je had een talenknobbel. Nu wordt alles gedaan via internet en owee als het ” systeem ” eruit ligt.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie