Tolken om overlast chauffeurs te beboeten
| 17:00 | Korneel Luth

Tolken om overlast chauffeurs te beboeten

De gemeente Sittard-Geleen gaat tolken inzetten om Oost-Europese chauffeurs te kunnen beboeten voor overlast.

Dat meldt de Limburgse nieuwszender L1. Het zijn voornamelijk Oost-Europese chauffeurs die problemen veroorzaken op locaties zoals de Kampstraat in Geleen.

De chauffeurs laten regelmatig afval achter, gedragen zich soms ongewenst en veroorzaken onveilige situaties, zo blijkt uit de klachten die de gemeente binnenkrijgt. Bovendien zou het overnachten van de chauffeurs op deze locatie criminaliteit aantrekken.

Boa’s in contact met tolken

Om hier tegen op te kunnen treden, kunnen zogeheten boa’s – buitengewoon opsporingsambtenaren – vanaf nu 24 uur per dag contact opnemen met tolken die de talen van de chauffeurs spreken.

“Strafrechtelijk gezien moeten de buitenlandse chauffeurs in hun eigen taal worden gehoord”, zegt een gemeente-woordvoerster tegen L1.

“De telefoon kan vervolgens op de luidspreker worden gezet waardoor de buitenlandse chauffeur kan worden beboet.”

“Onze boa’s kunnen Engels en Duits praten, maar de met name Litouwse chauffeurs spreken deze talen niet. Hierdoor ontstonden regelmatig communicatieproblemen”, aldus de gemeente-woordvoerster.

De gemeente Sittard-Geleen heeft ook afspraken gemaakt met de provincie, Rijkswaterstaat en de politie om de problemen aan te pakken.

Een van de plannen is het realiseren van een veilige overnachtingsplek voor chauffeurs. Zo moet op het parkeerterrein van wegrestaurant Op de Vos aan de Hasseltsebaan in Sittard straks plek zijn voor 111 trucks. Nu kunnen daar 58 vrachtwagens parkeren. Of dit een oplossing zal zijn, moet de tijd leren.

Problemen door heel Europa

De problemen met Oost-Europese chauffeurs die troep en overlast veroorzaken beperken zich niet tot Geleen. In heel West-Europa staan industrie-terreinen en snelweg-parkings vol met deze chauffeurs.

Zij zijn in dienst van zowel Oost-Europese als West-Europese bedrijven maar hebben veelal West-Europa als vast werkgebied. Met hun beperkte financiële middelen zijn ze gedwongen om hun nachten en weekenden langs de weg en op openbare parkings door te brengen.   

België en Frankrijk verbieden tegenwoordig het doorbrengen van de 45 uurs-weekendrust in de cabine. Daarom zoeken steeds meer Oost-Europese chauffeurs Nederland op om de weekendrust door te brengen. Uiteraard zijn de Nederlandse grenstreken, zoals in Limburg, snel bereikt.

Lees ook:

Kamperende Heisterkamp-chauffeurs op Deense TV

Parkeer-overlast verschuift naar Nederland

Meer weekendrust-controle België

Extreme Franse sanctie weekendrust truck

Duitsers willen ook weekendrust-verbod truck

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie