Toekomst MAN onduidelijk
| 15:44 | Korneel Luth

Toekomst MAN onduidelijk

Een herstructurering van de bedrijfswagen-activiteiten van Volkswagen zou van MAN weinig overlaten.

Dat meldt de Duitse krant Frankfurter Algemeine. Het merk MAN blijft behouden maar zal wellicht verworden tot een lege huls.

De krant zegt dat Volkswagen – als grootaandeelhouder – MAN wil losweken en samen met Scania wil onderbrengen in een nieuwe holding: Truck & Bus GmbH.

Slagvaardige truck-organisatie

Het plan komt uit de koker van onder andere Andreas Renschler – zelf afkomstig van Daimler en door Volkswagen aangetrokken om de bedrijfswagen-divisie te leiden en grote concurrenten als Daimler en Volvo naar de kroon te steken.

Renschler moet dus een slagvaardige truck-organisatie op poten zetten, waarin naast MAN ook Scania een plaats heeft.

Dominante rol Scania

Scania zou binnen Truck & Bus een dominante rol gegeven worden, omdat de Zweden volgens de krant de motoren gaan leveren. Bekend is reeds dat Scania versnellingsbakken gaat leveren aan MAN.

Pikant detail is verder dat de steenrijke Zweedse familie Wallenberg nog altijd een vetorecht heeft en de zaken op die manier naar hun hand zou kunnen zetten. Eén effect zou kunnen zijn dat de winst uit productie en verkoop voor een belangrijk deel naar Zweden vloeien en niet naar Wolfsburg, zo wordt er gezegd. Zeker is wel dat MAN de grote verliezer zal zijn.

“Hoewel MAN, dat 257 jaar geleden is opgericht, als merk niet verdwijnt, zou van het bedrijf uiteindelijk niet veel meer dan een lege huls overblijven omdat de constructie die Renschler voor ogen staat, het mogelijk maakt de zeer winstgevende divisie scheeps- en stationaire dieselmotoren te verkopen”, schrijft de Frankfurter Algemeine.

Hoe we het precies voor ogen moeten zien is nog niet duidelijk. Maar het kan zijn dat een MAN in de toekomst niet meer wordt dan een voertuig met een MAN-merkplaatje en Scania-techniek.

Reactie gevraagd

We hebben MAN om een reactie gevraagd op dit nieuws. Bij MAN Truck en Bus Nederland, dochteronderneming van importeur Pon, kan men nog niet reageren. Vanuit Duitsland – Volkswagen Wolfsburg, of MAN München, is aan hen nog niets medegedeeld. Wel zijn onze vragen doorgespeeld aan MAN in München. Wordt vervolgd.

Lees ook:

Scania-topman optimistisch

VW neemt Scania definitief over

MAN Groep vergroot winst

VW maakt truck-ambities niet waar

 

Klik hier voor alle Scania-nieuws

Klik hier voor alle MAN-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

2 Reacties
  1. Niet te geloven. M.A.N en Robert Diesel horen onlosmakelijk bij elkaar! Al die know how! Daarnaast heeft M.A.N een veel modernere cabine-fabriek.Zijn Duitsers dan niet chauvinistisch meer ?

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie