1 op 5 bruggen niet veilig
| 16:45 | Truckstar Redactie

Toch schadevergoeding Hollandse Brug

Transportbedrijven hebben alsnog recht op een schadevergoeding na de langdurige afsluiting voor trucks van de Hollandse Brug.

Dat blijkt uit een uitspraak van de Raad van State. Het heeft echter zes jaar geduurd voor het zover was.

Rijkswaterstaat sloot in 2007 en 2008 de Hollandse Brug af voor alle vrachtverkeer nadat bleek dat de brug in bouwkundig gevaarlijk beroerde staat verkeerde en dringend onderhoud behoefde.

De brug, (onderdeel van de A6), verbindt Almere met Noord-Holland en is een cruciale schakel voor veel transportbedrijven. Zeker voor die in de regio’s Almere, ’t Gooi en Amsterdam.

Omrijden via Stichtse Brug
Trucks moesten omrijden via de Stichtse Brug (A27). Voor een paar keer, of een korte periode is dat niet zo’n drama. Dit kan gezien worden als ondernemersrisico. Maar de periode van verplicht omrijden duurde maar liefst van 27 april 2007 tot 7 juli 2008. Een dure grap voor veel transportbedrijven en vele dienden een verzoek tot schadevergoeding in bij het ministerie van nfrastructuur en Milieu.

Alle verzoeken afgewezen
Het ministerie wees echter alle verzoeken tot schadevergoeding af, op basis van de zogeheten drempelmethode. Dit is een wet die stelt dat alle geleden schade kleiner dan vijftien procent van de jaaromzet van een ondernemer, niet wordt vergoed. Deze schade geldt als ondernemersrisico.

TLN daarentegen vond dat de duur van de afsluiting het ondernemersrisico te boven ging, en startte een procedure tegen het ministerie.

TLN in het gelijk
Nu, zes jaar na het begin van de afsluiting heeft de Raad van State geoordeeld dat TLN gelijk heeft in haar redenering en dat transportbedrijven toch gecompenseerd kunnen worden. In de uitspraak staat namelijk dat de duur van een wegafsluiting niet meer binnen het ondernemersrisico valt.

De Raad van State zegt echter ook dat niet alle geleden schade voor vergoeding in aanmerking komt. Van een transportondernemer mag namelijk worden verwacht dat deze rekening houdt met wegafsluitingen. Een bepaalde aftrek in verband met ondernemersrisico is dan redelijk. Deze benadering staat bekend als de ‘kortingsmethode’.

De Raad van State verplicht de minister nu om een percentage voor het eigen ondernemersrisico vast te stellen welke in verhouding staat tot de duur van de afsluiting in vergelijk met waar een ondernemer van tijd tot tijd rekening mee moet houden.

Foto: Inmiddels is de Hollandse Brug gerenoveerd en versterkt, en kan het zware verkeer al weer vijf jaar zonder problemen de brug over. (ANP)

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie