Toch geen B-triples Melbourne-Sydney
| 13:35 | Truckstar Redactie

Toch geen B-triples Melbourne-Sydney

Een tijdje geleden berichtten we dat onder andere tussen Melbourne en Sydney langere trucks zouden gaan rijden, maar dat moet nog even wachten.

“De geplande proef van high productivity vehicles op de Hume Highway zal niet in 2013 plaatsvinden”, zo sprak de minister van wegen en havens van de staat New South Wales, Duncan Gay op 30 december.

Met de term ‘high productivity vehicles’ worden trucks bedoeld die langer en zwaarder zijn dan de standaard B-doubles, in dit geval B-triples, trucks van zo’n 35 meter lang en meer dan zeventig ton zwaar.

De Hume Highway is de weg tussen Melbourne en Sydney. De weg is 874 kilometer lang, grotendeels uitgebouwd tot snelweg, en loopt door de staten Victoria en New South Wales.

Ver verwijderd van een besluit
“B-triples rijden al op een select aantal routes in het dunbevolkte westen van New South Wales, maar we zijn nog lang verwijderd van een besluit over of er een proef komt op de Hume Highway”, aldus Gay. “Het zal zeker niet in 2013 gebeuren.”

Veiligheid
Gek genoeg heeft de minister het over veiligheid en de stabiliteit van B-triples. Inmiddels is in Australië al aangetoond dat B-triples stabieler op de weg liggen dan road trains met twee standaard opleggers, (trekker-oplegger-dolly-oplegger). Bovendien zouden er kleine aanpassingen aan de infrastructuur rondom de Hume Highway moeten plaatsvinden, waaronder de aanleg of uitbreding van koppel-terreinen.

Toch erkent Gay ook de voordelen: “Voorlopige schattingen geven aan dat er een miljoen minder B-double-ritten nodig zouden zijn over een periode van dertig jaar.”

Toch geen B-triples Melbourne-Sydney
B-double met een zware Kenworth eronder. Een dikke neus is echter zeldzaam voor de B-doubles in het oosten van Australië.

Veel te zeggen voor B-triples op de Hume
De Australian Trucking Association zegt dat er heel veel te zeggen is voor B-triples op de Hume Highway. “Het bewijs is overweldigend”, aldus Bill McKinley van de ATA.

“B-triples zullen bestaan uit het nieuwste materieel met de laatste veiligheids-technologie, en de chauffeurs van B-doubles en B-triples moeten aan een strengere rijbewijs-eis voldoen”, zegt McKinley.

South Australia
In de staat South Australia mogen B-triples rijden op de wegen waar al road trains met twee trailers mogen rijden. Op een aantal andere wegen zijn de high productivity vehicles sinds een tijdje ook toegestaan.

Lees ook: Langere trucks voor Australiërs en Australiërs blijven niet achter.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie