GB chauffeur boos om snelheidsverschil
| 16:57 | Truckstar Redactie

TLN vecht tegen vrije cabotage

Branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland heeft vandaag in Brussel gepleit tegen het verder vrijgeven van de cabotage in de EU.

In november 2012 liet TLN weten het roer om te gooien wat betreft hun cabotage-standpunt, en nam men daarmee tevens duidelijk afstand van eigenvervoerders-organisatie EVO.

Nu was er echter een speciale bijeenkomst in Brussel, waarin vijf verschillende cabotage-scenario’s van de Europese Commissie (EC) werden besproken. De EC wil de cabotage verder vrijgeven, o.a. omdat dit leegrijden verder helpt terug te dringen, en daarmee de CO2-footprint van het wegtransport omlaag kan.

Diverse belanghebbende partijen waren op de bijeenkomst aanwezig, waaronder TLN, die een duidelijke boodschap had.

TLN wil voortzetting huidige cabotage-beleid
TLN mist mist namelijk een zesde cabotage-scenario, namelijk dat waarin het huidige beleid van maximaal drie cabotageritten in een periode van zeven dagen, wordt voortgezet.

In elk van de vijf voorgestelde scenario’s van de EC wordt de cabotage hoe dan ook vrijer. Maar, zegt TLN: “Het nu verder openstellen van de vervoersmarkt zou zeer negatieve gevolgen hebben voor de Nederlandse vervoerders”.

Verschillen west-oost te groot
TLN vindt het te vroeg om de cabotage in Europa verder of helemaal vrij te geven. De sociaal-economische verschillen tussen met name de West- en Oost-Europese lidstaten zijn op dit moment nog zo groot, dat er van een gelijk speelveld nauwelijks sprake is. Bovendien zijn de spelregels voor de transportmarkt in alle EU-lidstaten nog niet gelijk en worden die regels nog niet streng genoeg gehandhaafd.

EC neemt uitkomsten mee
De uitkomsten van de bijeenkomst en de discussie van vandaag gaan naar de Europese Commissie, die dit meeneemt bij het maken van een uiteindelijk voorstel. Dit voorstel wordt nog voor de zomer van dit jaar verwacht.

Scherpere handhaving in NL gewenst
Overigens krijgt scherpere handhaving in de plannen van de Europese Commissie een centrale plek. Een belangrijk punt, want in Nederland is het met die handhaving niet zo best gesteld, zegt TLN.

“Binnen Europa gelden duidelijke regels voor cabotage, maar door gebrek aan controle hierop hebben buitenlandse vervoerders in Nederland feitelijk vrij spel. Illegaal vervoer door buitenlanders werkt concurrentie vervalsend waardoor Nederlandse bedrijven uit de markt worden gedrukt”, aldus TLN.

Foto: Het blijft vooralsnog oneerlijke concurrentie: de vloedgolf van goedkope Oost-Europese chauffeurs die ons land en andere West-Europese landen momenteel overspoelt. Waar de loonkosten in Nederland al gauw meer dan veertig procent van de totale kosten van het rijden van een truck zijn, ligt dat bij een uurloon van drie of vier euro heel anders. Eén Europa is een mooie gedachte, maar zonder level playing field maakt het ene deel van Europa het transport in het andere deel van Europa kapot.

3 Reacties
  1. En dan als het niet doorgaat? Het maakt nu al niets meer uit (geen controle) Internationaal hebben we de strijd al verloren . Een geluk is dat ze geen talen willen leren (voorlopig) dus zullen sommige takken blijven nationaal. Alleen heb ik daar geen ruk aan want met al mijn dure papieren en mijn maar een jaar ervaring kom ik er nooit meer tussen nou

  2. Ik vind dat het de hoogste tijd is dat er iets aan gedaan wordt. Het gaat over oneerlijke concurrentie. Wij kunnen niet op tegen de prijzen waar de Oost-Europeanen voor rijden. Er wordt nu al jaren geroepen en niets gedaan, dus dat de VERN nu het begin maakt, vind ik prima. De Nederlandse transportsector gaat er aan, als er niet ingegrepen wordt. Wij hebben nu de afgelopen 10 jaar al op moeten boksen tegen de afbraakprijzen van de Polen en de Tjechen, maar die zijn inmiddels al bijgetrokken. Er moet echter nog wel geregeld worden dat die Oost-Europese chauffeurs dezelfde papieren moeten gaan halen als in NL, en ook de herhalings cursussen code 95 moeten blijven herhalen. De onbeschofte geld plukkerij!! Maar als de andere landen er straks bijkomen, dan is het hek van de dam. Daar hebben zelfs de Polen en de Tjechen schrik voor! Want voor 200 tot 400 euro per maand, ongeacht de uren, daar kunnen wij in West-Europa nooit meer van winnen. En het is niet alleen meer in de transportsector, ook in de bouw, schilders, landbouwbedrijven, kortom elke sector met handenarbeid, wordt overspoeld met deze goedkope krachten. Met dank aan deze linkse geiten wollen sokken regering(en), en daar betalen wij en onze kinderen de rekening van. En zitten we nu opgescheept met een schuld van meer dan 400 miljard euro! Met hartelijke dank aan de VVD & PVDA!!

  3. Hopen dat het plan van TLN lukt om het nog tegenhouden….
    Want ben bang dat als de markt volledig word vrijgegeven (ook al is er nu te weinig controle en overszicht op) dat dan het hek helemaal van de dam is wat betreft oost-europa.
    Dat moeten wij echt niet willen en kosten wat kost tegenhouden!!!!

    We gaan tot het uiterste!!!!

    Succes allemaal!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie