TLN: stop wildgroei nationale regels
| 15:20 | Korneel Luth

TLN: stop wildgroei nationale regels

TLN waarschuwt voor een wildgroei aan nationale, protectionistische regelgeving in het Europese transport.

Als reactie op de oneerlijke concurrentie in het wegtransport en de enorme loonverschillen in de EU, zijn sommige landen momenteel met protectionistische maatregelen in de weer. Ook in Nederland zijn er plannen voor een minimum loon-eis.

TLN is ongelukkig met deze ontwikkeling, omdat die tot veel extra rompslomp zal leiden, zo is de vrees. Truckstar was deze week op bezoek bij TLN-voorzitter Arthur van Dijk voor een uitgebreid interview. Dat interview lees je in het komende nummer van Truckstar. Maar ook in dit bericht laten we van Dijk aan het woord.

‘Landen komen met eigen regelgeving’

TLN-voorzitter van Dijk voorziet een wirwar van nieuwe bureaucratie die het Nederlandse transport goed in de weg zal zitten. “Europa is een puzzel van 28 stukjes, maar passen die goed in elkaar? Nee”, zegt van Dijk. “De sociaal-economische verschillen zijn enorm.”

“In plaats van open grenzen, zien we dat verschillende landen met hun eigen protectionistische regelgeving komen. Zo hebben Frankrijk en België besloten de 45 uurs-rust in de cabine te verbieden en heeft Duitsland een minimumloon-eis ingevoerd, inclusief notificatieplicht”, aldus van Dijk, die daaraan toevoegt: “De echte oplossing is een Europees minimloon.”

TLN: stop wildgroei nationale regels
TLN-voorzitter Arthur van Dijk deed ons op openhartige wijze uit de doeken waar TLN staat in de huidige tijd van misstanden en oneerlijke concurrentie.

Notificatieplicht is administratieve rompslomp

Maar voordat er een Europees minimumloon is, wil van Dijk automatische vrijstelling voor Nederlandse bedrijven wat betreft de notificatieplicht in landen met een minimumloon-eis: “Ons minimumloon is namelijk één van de hoogste in Europa. Je moet er niet aan denken dat straks 28 lidstaten om dergelijke documentatie gaan vragen.” 

“We zijn de verschijnselen van het probleem aan het aanpakken, niet het probleem zelf”, vervolgt van Dijk. Het instellen van een acceptabel minimumloon is “de ultieme oplossing”, maar lijkt verre toekomstmuziek, geeft van Dijk ook toe. “Ik los de sociaal-economische verschillen niet op. Daar is economische groei voor nodig en veel geduld.”

Zou er toch een EU-minimumloon komen, dan rijst de vraag of dit gelijk zou staan aan het Nederlandse minimumloon. “Nee. Dat zal lager zijn”, zegt van Dijk resoluut. “Maar we zijn nooit de goedkoopste geweest in Europa. Wel de beste.”

Zorgen over Nederland

“Echter, ik maak me zorgen over Nederland. Wij zijn een transport- en doorvoerland. Dat zit in onze genen. We moeten heel erg pleiten voor doorstroming in Europa. En ja, daar hoort bij dat een chauffeur een goed loon verdient. We zijn dus ook helemaal niet tegen een Duits minimumloon. Bovendien moet ook in ons land een chauffeur goed verdienen om de sector aantrekkelijk te houden voor nieuwe chauffeurs.”

“Ik hou het volgende standpunt aan: ‘wie goed doet, die goed ontmoet.’ Oftewel, als jij als land een cao-loon betaalt dat hoog genoeg is, moet je vrije doorgang krijgen, zonder notificatieplicht en dergelijke administratieve rompslomp.”

“Maar zo ver als een Europees minimumloon is het nog niet en in de tussentijd moeten we accepteren dat er op loonkosten geconcurreerd wordt in Europa”, aldus van Dijk.

Dossier Cabotage
In het wegtransport in Europa wordt volop op loonkosten geconcurreerd, ook door TLN’s eigen leden.

TLN in spagaat

Een complicerende factor in dit verhaal is echter dat verschillende van van Dijks eigen leden op grote schaal werken met Oost-Europese chauffeurs. Sommige van die bedrijven zien het als enige oplossing om ook nog Nederlandse collega’s aan het werk te kunnen houden of zelfs om te kunnen blijven bestaan. Andere zien het als een mogelijkheid om meer te kunnen verdienen.

Van Dijk zegt het stelliger: “De Nederlandse transportbedrijven die nu nog internationaal opereren, hadden vandaag niet kunnen bestaan als ze geen buitenlandse chauffeurs in dienst hadden en buitenlandse vestigingen.”

Feit is echter dat bedrijven die, via wat voor constructie dan ook, met goedkope Oostblok-chauffeurs rijden, oneerlijk kunnen concurreren met bedrijven die gewoon met Nederlandse chauffeurs werken.

Zeker in het binnenlands vervoer en het internationaal vervoer vanuit Nederland naar bestemmingen tot zo’n 500 kilometer van de Nederlandse standplaats, is dat oneerlijke concurrentie en diverse TLN-leden doen dit. TLN zit dus in een rare spagaat.

Van Dijk: wat niet mag, mag niet

Van Dijk: “Wij zijn tegen schijn- en illegale constructies en ook tegen uitbuiting. Daar hebben we geen goed woord voor over. Er is echter een groot onduidelijk gebied tussen wat wél mag en wat niet mag. Maar wat fout is mag niet. Daar zijn we heel duidelijk in. En het kan zijn dat een rechter bepaalt dat een werkwijze van één van onze leden niet toegestaan is. Dan mag dat gewoon niet.”

“Nederland dacht dat met de toetreding van de Oost-Europese landen de markt groter zou worden. Maar in het transport is de markt juist kleiner geworden”, concludeert van Dijk daarnaast. “De huidige cabotage-regeling is momenteel wat minder liberaal. Toch staan we hier wel achter.”

Meer over de standpunten van van Dijk en TLN, en over de rol van de chauffeur in de toekomst, lees je in het komende nummer van Truckstar, nummer 05/2015.

Lees ook:

Asscher wil minimumloon voor buitenlandse chauffeurs

EU-aanpak uitbuiting en verdringing

Ook Frankrijk eist minimumloon

Extreme Franse sanctie weekendrust truck

‘Frankrijk verbergt eigen falen’

Uitstel minimumloon transito-verkeer

Update minimumloon Duitsland

TLN: angst Duits minimumloon

Duitsers willen ook weekendrustverbod

Meer weekendrustcontrole België

Wet aanpak schijnconstructies door Kamer

Illegale cabotage blijkt gemeengoed

Eensgezindheid aanpak oneerlijke concurrentie

 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie