*

Kop-staartbotsing
| 11:26 | Bert Mateboer

TLN: ‘Maak appen achter het stuur onmogelijk’

Maak appen achter het stuur onmogelijk. Daarvoor pleit TLN in een oproep aan truck- en telefoonfabrikanten.

Appen achter het stuur draagt bij aan de stijging van het aantal kop-staart botsingen en andere ongelukken. Zeker als er een vrachtauto bij betrokken is, lopen die vaak slecht af. Niet zo vreemd als je bedenkt dat een voertuig bij 80 km/u ruim 22 meter per seconde aflegt. Even niet op de weg kijken kan dan het verschil maken tussen leven en dood voor de bestuurder en voor anderen. Door appen achter het stuur onmogelijk te maken, komen chauffeurs niet langer in de verleiding om dit toch te doen.

Appen blokkeren

Bij Transport en Logistiek Nederland begrijpen ze natuurlijk ook wel dat het blokkeren van WhatsApp in rijdende voertuigen in technisch opzicht niet zomaar geregeld is. Daarom pleit de organisatie voor meer handhaving en hogere straffen bij overtreding van het bestaande verbod. Meer handhaving kan bijvoorbeeld door vaker vanuit touringcars of vanaf bruggen te controleren. De politie kan dan bij trucks en bestel- of personenauto’s naar binnen kijken. ‘Ook juichen we nieuwe initiatieven toe zoals camera’s die automatisch registreren of iemand de telefoon gebruikt tijdens het rijden’, aldus TLN-voorzitter Arthur van Dijk. ‘Alleen handsfree navigeren en bellen zou mogelijk moeten zijn. Appen achter het stuur moeten iedereen gewoon laten, want elk ongeluk is er één teveel.’

Verantwoordelijkheid

Van Dijk voegt er aan toe dat chauffeurs een extra verantwoordelijkheid dragen omdat de gevolgen van een ongeluk met een vrachtauto door het formaat en gewicht veel heel groot zijn. ‘Eigenlijk zouden chauffeurs ook zonder technische blokkering of de dreiging van een strenge straf hun telefoon links moeten laten liggen’, vindt hij. Hij beseft wel dat de meeste chauffeurs zich ook zo gedragen. ‘Het zijn vakmensen met een uitstekend verkeersinzicht en door te anticiperen op het gedrag van anderen, voorkomen ze vaak ongelukken. Bijvoorbeeld door meer afstand te houden als iemand raar rijdt.’

Toch even kijken is erg verleidelijk – totdat het niet meer kan.

Transportondernemers

Helaas zijn er ook uitzonderingen en daarom vindt hij dat transportondernemers er naar moeten streven om appen achter het stuur door hun chauffeurs te voorkomen. Hij ziet graag dat zij apparaatjes zoals de SafeDrivePod installeren. Daarmee kun je tijdens het rijden alleen handsfree bellen en navigeren. Desnoods kan een werkgever maatregelen treffen als chauffeurs toch appen achter het stuur. Belangrijk is natuurlijk wel dat ook de planning en de klanten chauffeurs tijdens de rit niet langer lastig vallen met berichtjes waarop ze direct antwoord willen hebben.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

1 Reactie
  1. Maar dan heb ik nog de blackbox om berichten te lezen mijn koelkast radio televisie magnetron
    genoeg om mee te zijn hoor in meine fuhrerhaus .. en sinds November 1989 hebben we Vladimir
    op onze snelwegen .. sinds dien is het een groot bezopen zooitje op snelwegen in Europa.. Gute Fahrt
    alle freunde???

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie