| 10:12 | Rik Werner

TLN hekelt bericht Telegraaf en roemt vakbekwaamheid Nederlandse chauffeur

Nederlandse chauffeurs worden met een gedegen opleiding de weg opgestuurd. Ze nemen hun vak serieus. Dat er chauffeurs zonder opleiding achter het stuur zouden zitten, is onjuist. Dat meldt TLN-voorzitter Arthur van Dijk in reactie op een geruchtmakend artikel in dagblad De Telegraaf.

TLN is ontstemd over het bericht in dagblad De Telegraaf, waarin een verband werd gelegd tussen het groeiend aantal ongevallen met trucks en het nijpend chauffeurstekort. Voorzitter Arthur van Dijk noemt de berichtgeving ‘ongefundeerd en daarmee kwalijk’. ,,Het is wel heel gemakkelijk om een groeiend probleem op de weg weer af te schuiven op de vrachtwagen”, zei TLN-voorzitter Arthur van Dijk tegen BNR-Nieuwsradio.

Onbekend

Bij Transport en Logistiek Nederland is, aldus Van Dijk, geen onderzoek bekend waaruit het verband zou blijken. ,,Het steekt ons dat een bedrijfstak en beroepsgroep weer collectief in de verdachtenbank wordt gezet”. Dat er meer gevallen met vrachtwagens hebben plaatsgevonden is een feit, erkent de TLN-voorzitter. ,,Dat is op zich een zorgelijke ontwikkeling; elk ongeluk is er één te veel. Dat er een tekort aan chauffeurs is, is ook een feit. Het verband dat nu tussen beide feiten wordt gelegd, is voor zover TLN weet, niet gebaseerd op een analyse of onderzoek. Zo is niet bekend of de vrachtwagens ook de oorzaak zijn van de ongelukken waar zij bij zijn betrokken, evenmin of sprake is van een stijging.’’

Beroepsopleiding

Van Dijk maakt zich sterk voor verbetering van de veiligheid op de weg. Berichten alsof het daarmee de verkeerde kant op zou gaan, zegt Van Dijk serieus te nemen, ‘mits gebaseerd op feiten’. ,,Ergerlijk is de beeldvorming dat chauffeurs zonder voldoende opleiding de weg op worden gestuurd”, aldus de TLN-voorman. “Dat is gewoon aantoonbaar onjuist. Iedere chauffeur moet een gedegen beroepsopleiding doorlopen voor hij of zij achter het stuur mag plaatsnemen. Praktijkervaring is daar onderdeel van, net als een veiligheidsopleiding. Anders dan bij burgers die een auto besturen, zijn chauffeurs verplicht elke vijf jaar te bewijzen dat zij nog voldoen aan de eisen”.

Jaarlijks zijn er 2.000 mensen in opleiding voor beroepschauffeur, weet Van Dijk. ,,Vorig jaar zijn er nog eens 2.600 na een opleiding ingestroomd. Dat zijn allemaal mensen die serieus bezig zijn met hun vak en zich niet herkennen in dergelijke berichten.”

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie