TLN eist uitstel Belgische tol
| 15:11 | Korneel Luth

TLN eist uitstel Belgische tol

Onlangs vroeg TLN om uitstel van de nieuwe Belgische vrachtwagentol; nu eist TLN uitstel van de invoering.

België voert op 1 april een controversiële vrachtwagentol in. Het land stapt uit het Europvignet en introduceert een Duitse maut-achtig tol-systeem voor trucks.

België heeft zaakjes niet voor elkaar

De Nederlandse branche-organisatie TLN constateert echter dat België zijn zaakjes niet voor elkaar heeft. Nederlandse transporteurs hebben voor iedere truck een tolkastje nodig maar ondervinden grote hinder van leveringsproblemen.  

Daarnaast blijken er technische problemen te zijn bij het functioneren van de tolkastjes, of OBU’s – on board units. Het is volgens TLN voor Nederlandse vervoerders onmogelijk om op tijd aan alle verplichtingen te voldoen. 

België zegt alles op orde te hebben voor 1 april. TLN vreest echter een puinhoop en eist daarom uitstel van de vrachtwagentol. Tevens vraagt TLN minister Schultz van Haegen om de problemen met haar Belgische collega te bespreken. 

Uitval, onjuiste plaatsbepaling of gewicht

De problemen beperken zich niet tot lange levertijden van de tolkastjes. Transportbedrijven die de kastjes wel reeds hebben, melden talloze problemen met de werking. Tolkastjes vallen uit of laten onjuiste voertuiggewichten zien, wat tot onjuiste tolbedragen kan leiden. Bovendien is de plaatsbepaling niet foutloos.

Administratieve rompslomp – files blijven

De administratieve rompslomp is daarnaast ongekend. Ieder transportbedrijf krijgt drie emails per vrachtwagen. Die emails kunnen bevestigingen zijn, maar ook afwijkingen of aanvullende vragen betreffen. Als een transportbedrijf één email mist, is de registratie niet volledig en kan de betreffende truck niet geregistreerd worden.

Los van alle praktische en administratieve ellende betekent de nieuwe tol een extra kostenpost voor het Nederlandse wegtransport. De lange en hardnekkige Belgische files zullen er volgens TLN geen meter korter op worden.

Veel chauffeurs vragen zich daarnaast af waarom überhaupt betaald moet voor het rijden over een wegdek wat niet bepaald als effen te boek staat.

Lees ook:

TLN wil uitstel tol België

Tien procent heeft Belgisch tolkastje

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie