Henri Markus
| 08:05 | Arjan Olsthoorn

Throwback: Volvo FH12 500 van Henri Markus

Truckstars Throwback Thursday! Op donderdag duiken we graag onze rijke geschiedenis in. Ditmaal belanden we in het jaar 2006 en gaan we terug naar Truckstar editie 3 van dat jaar. Het klinkt misschien nog niet als heel lang geleden, maar vergis je niet, het is toch alweer dik 14 jaar terug dat deze Truckstar met de Volvo FH12 van Henri Markus verscheen.

Dit artikel komt uit het Truckstar archief van 2006. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.

Chauffeurs gaan vroeg op weg, maar 02.45 uur ’s ochtends, dat is wel heel erg vroeg. Henri Markus is echter eigenrijder en wie in de huidige transportmalaise iets wil verdienen, moet vroeg uit de veren. Henri moet in Venlo een lading vers gesneden groente ophalen en die om 06.00 uur bij de eerste klant in Genk (B) afleveren. “Je went eraan,” zegt Henri droog terwijl hij zijn Volvo start.

Henri Markus

Henri is zeer tevreden met de Volvo die hij met hulp van zijn vader geheel naar eigen smaak heeft aangekleed.

Als we in Genk gelost hebben, rijden we naar het tweede adres, Courcelles (bij Charleroi), een afstand van 135 kilometer. Vanaf daar verder naar Gullegem (bij Kortrijk), wat nog weer 120 kilometer verder ligt. Henri brengt bij elke loslocatie de papieren naar het kantoor om vervolgens ergens aan de achterkant van de immens grote gebouwen aan een dock te lossen. Hier vier pallets, daar weer zes, zo wordt de truck steeds lichter. Als de zon eindelijk boven de horizon komt, hebben we er al een hele dag opzitten.

Stoere auto
Eigenlijk jammer dat het grootste deel van Henri’s werk zich in het duister afspeelt, want zijn truck is het waard gezien te worden. De stoere aankleding en de opvallend blauwe kleur missen hun uitwerking niet. Zodra het licht is zie je de mensen kijken naar deze fraaie combinatie. Henri geniet ervan, want hij is zonder meer trots op het resultaat dat hij en zijn vader (waarmee hij samen in een v.o.f. zit) hebben uitgedacht.

Volvo FH12

Vanwege de strenge controles op asdruk werd gekozen voor een trekker met voorloopas.

“Na bijna een miljoen kilometer met onze vorige truck vonden mijn vader en ik dat het tijd werd een nieuwe te kopen,” vertelt Henri. “Om problemen met de wetgeving op asdruk te voorkomen, wilden we een trekker met voorloopas. Onze trailer, een Chereau met Pacton chassis, is nogal aan de zware kant, wat tot gevolg heeft dat we met volle lading vaak op de grens van het maximaal toelaatbare zitten. Bij B.A.S. in Veghel was een nieuwe truck met voorloopas wel te bestellen, maar dat zou tijd kosten. Na een week kregen we ineens een telefoontje dat ze voor ons een truck op het oog hadden die uit een faillissement kwam: een Volvo FH12 XL 500 met I-shift. De truck was amper een jaar oud.”

Als nieuw
Henri zag hier wel wat in en ging op onderzoek uit. “De truck zag er gewoon als nieuw uit,” zegt Henri en hij verbaasde zich erover dat de truck zowat alle opties aan boord had. “Ik wilde graag lederen stoelen hebben en die zaten er in. Ik wilde ook de XL uitvoering en dat was-ie. Over het I-shift systeem in onze vorige truck was ik zeer tevreden en dat had deze nieuwe ook.” Alleen de kleur was niet zoals Henri die in gedachten had, maar daar kon iets aan gedaan worden natuurlijk. Het was duidelijk dat Henri al helemaal verkocht was: zonder veel omwegen besloten hij en vader Wim de auto te kopen. “Het scheelde nog aanmerkelijk in de prijs ten opzichte van een nieuwe trekker. Opeens was er geld over dat we konden besteden aan zaken die we er nog bij wilden hebben. Ik wilde de mooiste truck van Nederland. Met de hulp van mijn familie en vrienden werd die wens bijna werkelijkheid,” zegt Henri trots.

Het duurde een maand voordat de truck helemaal was zoals Henri en zijn vader die wilden hebben. Als eerste ging heel de binnenbekleding eruit om plaats te maken voor een combinatie van beige nappa en blauwe stoffen bekleding. De gordijnenset is van dezelfde blauwe stof en hangt ook boven het voorraam. Zelfs het dashboard werd onderhanden genomen en in dezelfde kleur gespoten als het beige nappaleer.

Blauw strijklicht
De combinatie werd in een speciale kleur blauw gespoten. “Blauw is mijn lievelingskleur,” aldus Henri. “Het herinnert me steeds aan de mooie ogen van mijn vriendin. De kleur op de deze Volvo is Subaru metallic blauw. Het is een kleur die bij strijklicht ineens heel licht kan zijn of ineens heel donker. Het ligt er aan hoe het licht op de lak weerkaatst wordt.” Ondanks het feit dat Henri een druk bestaan heeft, gaat hij toch met de truck naar truckshows en zo had hij zich ook aangemeld bij Truckstar om aan de mooiste-truckverkiezing van Nederland mee te kunnen doen. “Dat was voorlopig de kroon op ons werk,” zegt Henri, want daar in Assen won hij vorig jaar de tweede plaats in de categorie 4, trekker-oplegger.

Henri Markus

De kleur waarin de combinatie werd gespoten is een kleur die bij strijklicht ineens heel licht kan zijn of ineens heel donker.

Als de zon eindelijk volop straalt, schieten we onze foto’s. De kleur blijkt inderdaad prachtig als de truck van rechts naar links door het beeld rijdt. Het ene moment lijkt de auto in een heel lichte kleur gespoten te zijn, die bijna op wit lijkt. Vervolgens als gevolg van de lichtval te verandert deze in diep donkerblauw. Geduldig volgt Henri onze aanwijzingen op en maken wij de nodige foto’s. Het is een mooi gezicht hoe de truck op zijn banden staat met zijn Trux wildbar, schijnwerpers en luchthoorns. De twee gezichten van Heeswijk Dinther die op de zijkant geairbrusht zijn, komen heel beschaafd over. Heel harmonieus allemaal. En daar krijgt Henri, ook onderweg via de bak, heel veel complimenten over. Het is met recht een van de mooiste trucks van Nederland.

Tekst en foto’s: Oscar Hoogendoorn

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Word dan abonnee en ontvang Truckstar automatisch bij je thuis!

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie