Silver Cat
| 17:45 | Arjan Olsthoorn

Throwback: Scania Silver Cat (1) van Leferink

Truckstars Throwback Thursday! Op donderdag duiken we graag onze rijke geschiedenis in, ditmaal belanden we in het jaar 2008. In het novembernummer van dat jaar staat de Blikvanger van eigenrijderskoppel Leferink. Een stoer doch ingetogen Scania R500, beter bekend als Silver Cat.

Dit artikel komt uit het Truckstar archief van 2008. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.

Je houdt van het gesnor van een kat en van een V8. Tel die ingrediënten bij elkaar op en je hebt de Silver Cat. Anton en Betsy Leferink zetten alles opzij om hun droomtruck te verwezenlijken. Lef hebben ze wel. In een tijd dat honderden eigenrijders er de brui aan geven, hebben Anton en Betsy Leferink een truck in gebruik genomen die voor een klein vermogen is verbouwd. Deze unieke Scania Topline R500 heeft inmiddels prijs na prijs gewonnen. Het bewijst dat je met hard werken, zuinig zijn en veel doorzettingsvermogen nog best iets moois op de weg kunt zetten.

Leferink

Anton: “De auto is ook een stuk hobby van mij. Dat snapt niet iedereen.”

Tien jaar

Vanaf zijn achttiende rijdt Anton Leferink (45) al op de vrachtauto. Eerst in loondienst bij diverse bedrijven, later met vracht die uiteenliep van vloeistoffen tot koelgoed en van kattenvoer tot asfalt. In 1998 werd de chauffeur uit Leusden eigenrijder. “Omdat ik altijd al voor mijzelf wilde beginnen, heb ik in de winter van 1997 alle benodigde papieren gehaald. Ik zat toen in het kippervervoer en had door vorstverlet wat tijd over. Samen met mijn vriendin Betsy besloot ik toen een nieuwe Volvo FH12 te kopen. Het was een Globetrotter in jubileumeditie met alle toeters en bellen erop. Vervolgens ben ik daar stukgoed mee gaan rijden voor diverse opdrachtgevers.” Na een aantal jaar leuk met de Volvo gereden te hebben, kochten ze een nieuwe FH12, nu met een krachtige 460 pk motor. Niet lang erna ruilde hij het stukgoed in voor het containertransport. Anton vertelt waarom: “Ik wilde van de buitenlandritten af, want al dat gedoe met Maut en zo zag ik niet zitten. Ik kon toen bij VTO-Dubbelman in Rotterdam vast in de containers komen. Alleen binnenland, dat werk doe ik nog steeds met veel plezier.”

Vrouw achter stuur

Inmiddels had zijn vriendin ook haar groot rijbewijs gehaald. Zij vertelt: “Voor ik Anton leerde kennen, wist ik niet veel van vrachtwagens. Ik zag ze wel vaak doordat ik bij Van Gend & Loos op kantoor werkte. Maar toen we een eigen truck hadden, vond ik dat ik daar ook mee moest kunnen rijden. Dat is bovendien handig want zo kan ik ook eens invallen als het moet. Nu rij ik regelmatig met vriendlief mee. Eigenlijk ben ik een hobbychauffeur.” Betsy doet ook de administratie en boekhouding en, waar nodig, een stukje van de planning. “Daarnaast heb ik veel inbreng gehad bij het ontwerp van de nieuwe Scania. Ik bof dat ik een man heb die naar zijn partner wil luisteren”, lacht ze. Had Betsy bij de uitrusting en aankleding van de R500 een flinke vinger in de pap, de keuze om van Volvo af te stappen en voor Scania te kiezen kwam vooral uit Antons koker. “Bij mijn werkgevers heb ik altijd Scania gereden. Dat wilde ik als eigenrijder ook graag. Maar de eerste twee keer vond ik een Scania met vergelijkbare pk’s en luxe veel te duur. Omdat ze nu vrijwel even duur waren, was de keus gemakkelijker. Vooral toen Betsy ook nog zei: ‘Als jij het graag wilt, moet je het doen’.”

Silver Cat Leferink

Anton en Betsy Leferink zetten veel opzij om hun droomtruck te verwezenlijken.

Maar dan wil je de auto van je dromen er ook nog laten uitspringen. Over de basiskleur,  metallic zilver, waren ze het gauw eens want dat was hun huisstijl. Het belangrijke werk werd toevertrouwd aan Ematra in Barneveld. Een opvallend detail is de koperkleur van de naven. Betsy: “Zoiets had ik al lang in mijn hoofd, maar ik kwam pas op de naam toen ik bij Sjaak Kentie een potje kopervet zag staan. De spuiter vond het een enge kleur om te doen maar het is goed gelukt en iedereen vindt het prachtig. Vooral in combinatie met de Alcoa DuraBright velgen. Overigens zijn ook de banden bijzonder, want dat zijn Michelins met een regenrandje. Die waren bijna niet leverbaar. Maar het werkt wel: je krijgt minder vuil op de auto.”

Beestenboel

Voor de special paint is Leferink naar Sacajawea gegaan. “Wij houden erg van onze kat Pucky en onze hond Pascha en die wilden we er op hebben,” vertelt Betsy. “Daarnaast vond Anton een portret van mij ook wel leuk. Aan de hand van heel veel foto’s heeft Willeke een keuze gemaakt. De mooiste hebben we toen op de auto laten airbrushen. Het decor van bloemen stond op de foto van Betsy en dat heeft de special paint kunstenares zelf toegevoegd op de zijkanten. Het was een verrassing voor ons. Achter op de cabine sta ik afgebeeld met de beesten en de bloemen. Het was wel spannend om mezelf daar te zien. Maar het is goed gelukt.” Op het slangenrek en de plaat achter de schotel werd een slapende kat afgebeeld, het logo van het eenmansbedrijf. De naam Silver Cat hoort daar ook bij. ‘Silver’ slaat op de truck, ‘Cat’ op de rustig slapende kat. Op ‘Leferink’ na in de Estepe lichtbak staat er geen belettering op de auto. “Ze kennen me toch wel,” meent Anton.

Mooi en functioneel

De 500 pk sterke V8 Topline dateert van april 2008. Maar het duurde tot juli voor de Silver Cat op de weg was. Hoewel het de meest luxe uitvoering is met opties van de Silverline-editie, heeft het paar kosten noch moeite gespaard om er een nog dikkere truck van te maken. “We hebben niet alleen naar mooi gekeken. Alles moest ook functioneel zijn. Er zitten veel lampen op, maar ze hebben wel hun nut. Verder is alles aan de auto symmetrisch. Kijk maar naar de verstralers en de zijverlichting. Achter op de cabine zijn grote vierkante oranje en rode lichten gemonteerd, evenals in de op maat gemaakte achterbumper. Ze vragen wel eens of ik bang ben in donker…!” Wat verder aan het chassis opvalt, zijn de prachtig weggewerkte Danbox kisten en 850 liter dieseltank. En let daar ook eens op de zijverlichting. Alles vormt één geheel. Verder vinden we over de hele breedte van het chassis een tranenplaat en is het stuk achter de schotel dichtgemaakt. De schotel is voorzien van een Teflonplaat waardoor vet overbodig is. “Dat werkt super,” vindt de eigenrijder. “In snap niet dat anderen het niet hebben.” Opvallend is verder het halfronde slangenrek achter de cabine dat zelfdragend is uitgevoerd. Betsy: “Sjaak Kentie heeft hem speciaal voor ons gemaakt. Wij waren daar de eerste mee.”

Scania R500

Aan alles is te zien dat over elk detail in de Silver Cat is nagedacht. Het resultaat is prachtig.

De opbouw in metaal werd helemaal door Kentie verzorgd maar de montage van de lichtbak, lampenbeugel, het camerasysteem, alarm enzovoort, werd uitbesteed aan de Scania-dealer in Amersfoort. “Dat hebben we gedaan om later geen discussie over de garantie te krijgen,” zegt de eigenrijder.

Niet voor de poes

De Silver Cat mag er dan van buiten tiptop uitzien, het interieur is ook niet voor de poes. Betsy: “We vroegen drie offertes aan en gunden de klus uiteindelijk aan Special Interiors. Dat was weliswaar niet de goedkoopste, maar wel degene die het beste bij ons idee aansloot. En wij wilden louter topkwaliteit. Ze hebben de hele cabine aangepakt. Anton wilde zoveel mogelijk geknoopt zien. De hemel is skai maar de rest echt leer, zoals de stoelen, tunnelhoes, deurpanelen, vloer en zelfs de matras. De stoffen hebben ook dezelfde kleur en structuur. Wij wilden niet alles in vakjes hebben, zoals je vaak ziet. Het is de kunst van het weglaten. Dit ziet er uit als één geheel. Er zijn twee kleuren gebruikt: crème en cognac. Het dashboard is ook crème gespoten. Verder hebben alle knoppen airbrush in cognackleur. Dat is echt uniek.”

De specialisten uit Urk vertimmerden ook de meubels. Zo werden de kasten boven de voorruit verlengd en het bed omhoog gebracht. Eronder kwamen laden en een flinke koelkast. Voorzieningen als een magnetron, koffiezetter of flatscreen zijn er niet want Anton is vrijwel iedere avond thuis en verder staat bij de meeste klanten de koffie altijd klaar. Achter de trekker hangt doordeweeks hun eigen multifunctionele Flex-trailer. Tezamen vormen ze een combinatie die overal uitspringt. Dat roept wel eens vragen op, geeft Anton toe. “Er zijn jongens die vinden dat je met zo’n dure auto niet kunt werken. Die kopen, als ze wat verdiend hebben, liever een tweede of derde truck. Maar die ambitie heb ik niet. Deze auto is ook mijn hobby. Niet iedereen snapt dat…”

Tekst en foto’s: Niels Jansen

In 2015 werd de Maasvlakte verboden terrein voor de Silver Cat. Daarop besloten Anton en Betsy een nieuwe Silver Cat op de weg te zetten.

Nieuwe Silver Cat voor Leferink

Klik op de foto voor meer over de Silver Cat (2).

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Word dan abonnee en ontvang Truckstar automatisch bij je thuis!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie