Van Der Heijden
| 08:50 | Arjan Olsthoorn

Throwback: Niets leukers dan distributie

Truckstars Throwback Thursday! Op donderdag duiken we graag onze rijke geschiedenis in, ditmaal belanden we in het jaar 2005. In het februarinummer van dat jaar staat de MAN 19.403 Commander van chauffeur Pieter van Heukelom, werkzaam bij Van der Heijden Transport.

Dit artikel komt uit het Truckstar archief van 2005. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.

Pieter van Heukelom is 6 jaar chauffeur en heeft inmiddels evenveel bazen gehad. Hij heeft reeds in diverse soorten transport gezeten en deed hij ook een tijdlang internationaal. Zijn echte draai heeft hij echter pas gevonden in het distributiewerk. Omdat hij de eerste prijs kreeg in de SMS-actie rond ons maandelijks stamtafelgesprek, rijden we een dagje met hem mee.

Pieter rijdt stukgoed voor Van der Heijden Transport uit Bladel en dat voert hem door Nederland, maar ook door heel Duitsland, waar hij bouwstoffen ophaalt en veel gezaagd hout. Hij heeft ook vaak distributieritten door België, zoals vandaag. We hebben zeven adressen van bouwmarkten, waarvan de eerste in Valkenswaard, waar we bij Fixit en Formido pallets tegels en isolatiemateriaal lossen.

Leuk werk

Pieter vindt de distributieritten naar de bouwmarkten leuk werk. “Nooit te veel oponthoud en geen gezeur. Je moet wel opletten met collies isolatiemateriaal voor meerdere klanten. Dan moet je echt elk stuk papier en elke collie nakijken op de juiste nummers. Je moet de opgegeven materialen uitleveren, anders kun je later terug naar die klant.” Vandaag kunnen we het rustig aan doen, want de eerste klant is pas om 09.00 uur open. We rijden dan ook op ons gemak na de koffie weg.

Onderweg vertelt Pieter: “Na de havo en de meao wilde ik op de truck. Mijn ouders gaven mij een rijles op een truck cadeau en toen wist ik het zeker: ik wilde chauffeur worden. Tot teleurstelling van mijn ouders ging dat wel ten koste van de school. Mijn eerste baas was Cristiaan Meubelen die hotel- en restaurantinrichtingen verkocht en plaatste. Uiteindelijk deed ik meer montagewerk dan dat ik achter het stuur zat, dus zocht ik een nieuwe baas. Niet nadat ik overigens eerst de secretaresse, Laura, had gekidnapt en met haar was getrouwd. Toen kwam bij mij de wens om internationaal vervoer te gaan doen, wat ik ook heb gedaan. Dat duurde echter maar kort, want het vele van huis zijn beviel me toch minder dan ik had gedacht. Al met al heb ik 4 maanden op Frankrijk gereden. Via een omzwerving en wat andere bazen ben ik dan bij Van der Heijden Transport gekomen in februari 2004; ik doe het werk nog met veel plezier. Elke dag is verschillend. Nooit dezelfde route en altijd weer andere mensen ontmoeten.”

Kieskeurig in pallets

We rijden kriskras door België en komen door plaatsjes als Overpelt, Peer, Geel en Herentals. Hij bekijkt even globaal de landkaart en dan het stratenboek om de plaats en straat op te zoeken. “Negen van de tien keer rijd ik er zo naartoe. Het voordeel van werken met een kaart is dat je veel geconcentreerder met de weg bezig bent. Met zo’n praatding in je auto weet je later niet meer de weg te vinden als je eens zonder navigatie komt te zitten.” Aan het eind van de middag zetten we in Heist-op-den-Berg de laatste pallets eruit. Pieter moet natuurlijk voor elke geleverde pallet een lege mee terug nemen en blijkt daarin nogal kieskeurig te zijn. Nauwkeurig zoekt hij in de stapels pallets naar exemplaren die hem naar de zin zijn. “Ik mag namelijk geen Poolse europallets meenemen, want die worden bij enkele klanten niet geaccepteerd. Het schijnt dat deze van mindere kwaliteit zijn,” legt Pieter zijn zoektocht uit.

distributie

Alle collies moeten goed worden afgeschreven.

Vanaf het begin dat Pieter bij Van der Heijden werkt, rijdt hij op een MAN 19.403 Commander, een van de oudere wagens van het bedrijf. “Het voordeel is dat je de truck vrijwel voor jezelf hebt. Een springer kiest eerder een Volvo FH of FM van het bedrijf en laat deze MAN staan. Mooi toch? Ze willen niet met zo’n klapbak rijden, kunnen niet wennen aan de moeilijk schakelbare versnellingsbak en de klopklop toerenteller (tegen glas kloppen om de naald in beweging te krijgen). Ach, ik ben het nu wel gewend en het maakt mij niet uit. Ja, hij maakt een beetje herrie op de pook en er komen regelmatig wat kraakjes en geluidjes bij. De truck is wel een van de zuinigste trucks van ons bedrijf. Natuurlijk zou ik het leuk vinden als ik ook eens een nieuwe truck zou krijgen. Het liefst zou ik dan een MAN TGA XXL willen hebben of anders een DAF XF. Ja, voorlopig gewoon maar dromen dan.”

Niet willen ruilen

Op de terugweg rijden we langs Aalter nabij Gent, waar we melkproducten laden, 21 ton in totaal. Even voor 18.00 uur zit de lading erin en kunnen we op huis aan zodat Pieter rond negenen zijn warme maaltijd kan nuttigen. “Distributievervoer is leuk werk maar het vergt wel veel van je met de lange dagen die je maakt. Bij blokvracht (meestal op Duitsland) is het iets gemakkelijker daar je meestal een enkel laadadres hebt. Desondanks zou ik niet meer willen ruilen voor het ‘echte’ internationale vervoer zoals op Italië of zo. Dit werk bij Van der Heijden bevalt me goed.”

Van der Heijden

En zo is het makkelijk laden en lossen.

Tekst en foto’s: Oscar Hoogendoorn

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Word dan abonnee en ontvang Truckstar automatisch bij je thuis!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie