HOS Oil
| 14:48 | Arjan Olsthoorn

Throwback: elke dag in de olie bij HOS Oil

Truckstars Throwback Thursday! Op donderdag duiken we graag onze rijke geschiedenis in. Ditmaal gaan we exact twee jaar terug de tijd in naar Truckstar editie 2 2019. In de desbetreffende Truckstar schrijven we over Mark Riemersma en zijn trots: een Volvo FM9, van HOS Oil, uit 2002.

Dit artikel komt uit het Truckstar archief van 2019. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.

Het is 07.30 uur en Mark zit met collega’s Misha en Johan Hoekstra (tevens mede-eigenaar van HOS Oil) aan de koffie. Mark is net 20 jaar geworden en werkt al sinds zijn dertiende bij HOS Oil in Surhuisterveen. Ruim één jaar doet hij dat nu als vrachtwagenchauffeur op een Volvo FM 9. Met een sjekkie in de hand nemen de heren de werkdag door. Voor Mark staat er een rondje Noord Friesland en Groningen op het programma met meerdere losadressen.

Zestien jaar oud

HOS Oil heeft drie tankstations en een truck wasstraat in Surhuisterveen. Ook verkoopt het bedrijf smeermiddelen. Daarnaast levert het met drie vrachtwagens brandstoffen aan de zakelijke eindverbruiker. Eén van die auto’s is de drieassige tankwagen van Mark Riemersma. In de cabine valt direct het grote witte stuur op. Mark vertelt trots over ‘zijn’ Volvo. “Hij is zestien jaar oud en handgeschakeld. Maar het is een geweldige wagen en hij rijdt als nieuw. We hebben een eigen werkplaats en doen al het onderhoud zelf. Het opknappen van deze auto heb ik samen met Johan gedaan. Dat is voor ons ook een hobby. We vinden het gewoon leuk om daarmee bezig te zijn. Het scheelt daarbij een stuk dat we allebei erg technisch zijn.”

HOS Oil

Mark Riemersma voor zijn 16 jaar oude Volvo FM 9 met slechts 320.000 kilometer op de teller.

Naast het stuur valt ook de bekleding op. Het dashboard, het plafond en de achterwand zijn bekleed met rode Deense stof. Ook de buitenkant is door de heren goed onder handen genomen. Velgen gespoten, zijskirts en verstralers op het dak. Zelfs het chassis en de binnenkant de van bedieningskast, alles ziet er piekfijn uit. Alleen het kenteken van de Volvo verraadt zijn ware leeftijd.

260 pk

Voor we kunnen lossen, rijden we eerst naar Sneek. Daar zit het brandstofdepot waar de tankwagen geladen wordt met de vracht voor vandaag: dieselolie. Mark rijdt naar het depot en sluit alles aan. Aarding, afzuiging, vulslang – en dan is het pompen geblazen. Binnen 30 minuten is de tankwagen gevuld. Er zat nog wat diesel in en zojuist heeft Mark er nog eens ruim 15 duizend liter bijgedaan. De totale capaciteit van de tank is 21 kuub. Ruim voldoende voor de eerste vijf losadressen, gokt hij.

De motor van de Volvo levert 260 pk. Als we wegrijden, heeft Mark alle versnellingen van zijn achtbak nodig. “Eigenlijk zou hij best 100 pk meer mogen hebben. Het is een Euro 3, dus bij het wegrijden zie ik geregeld een rookpluim in de spiegel. Maar we komen niet in milieuzones, dus een Euro 6 is in ons werk nog niet echt nodig.”

Geen wachttijden

Het eerste losadres is een loonbedrijf in IJlst, vlakbij Sneek. Mark heeft een enorme bos bij zich met sleutels van de vaste klanten. Zo kan hij zich op elk losadres redden en hoeft hij eigenlijk nooit te wachten. Hoewel hij dit werk pas een dik jaar doet, weet hij overal de weg prima te vinden. Ook bij dit loonbedrijf in IJlst. Mark gaat het verlaten bedrijfspand binnen en niet veel later gaat de deur van de loods omhoog. Rechts in een hoek staat de brandstoftank die gevuld moet worden. Op de regelaar in de pompkast stelt hij 2.000 liter in. Die plas diesel is er snel uit.

Dan gaan we op weg naar het volgende losadres. Dit ligt op nog geen half uur rijden. Omdat de Volvo FM 9 nooit ander werk doet, staat er slechts 330.000 kilometer op de teller. “Wij moeten het van de liters hebben, niet van de kilometers. Het is de kunst om met zo weinig mogelijk kilometers, zoveel mogelijk liters brandstof af te zetten. Mijn werkterrein is vooral Friesland, Groningen en Drenthe. Dat betekent veel binnendoor rijden naar meerdere losadressen per dag. Als we op een dag 400 of 500 kilometer rijden, is het veel.”

Nooit files

Alleen het gedeelte van de afslag Surhuisterveen naar Sneek is snelweg. Voor de rest komen we deze dag niet meer op een vierbaansweg. Het binnendoor rijden bevalt Mark uitstekend. “Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe mooi Friesland en de andere noordelijke provincies zijn. Ik kom nog steeds op plekken waar ik nooit eerder geweest ben. Nog een groot voordeel: ik heb nooit files. Die kom ik in mijn werk niet tegen. Geweldig.”

Het is tijd om te lossen. We rijden op een bedrijfsterrein langs bergen tuinafval dat door enorme shredders wordt verpulverd. Er omheen zijn shovels en graafmachines in de weer om al het afval op bulten te leggen. Na enkele jaren zijn die bulten in compost veranderd. Als Mark het terrein oprijdt, stopt het werk even want al die machines hebben brandstof nodig. Eén voor één gaat Mark bij ze langs. Hij komt hier vaker en met alle medewerkers van het recyclingbedrijf houdt hij een praatje. “Dat is zo leuk aan dit werk. Je komt vaak op dezelfde adressen en leert de klanten kennen. Dat maakt het erg afwisselend”, zegt hij terwijl hij de slang aan een kraanmachinist geeft.

riemersma

Shredders, shovels en graafmachines worden op de werkplek bijgetankt.

Brede opleiding

Als jochie begon Mark, als bijbaantje, in de truckwasstraat van HOS Oil. Ook tijdens zijn opleiding kon hij er blijven werken. “Ik ga vier dagen per week naar school en daarnaast werk ik bij HOS Oil. Op het Friesland College in Heerenveen volg ik de opleiding Manager Transport en Logistiek en over een jaar ben ik daarmee klaar. Als kind wist ik al dat ik chauffeur wilde worden. Ik ging veel met mijn vader mee die toen ook chauffeur was. Nu zit hij niet meer op de vrachtwagen. Mijn ouders adviseerden mij om niet voor een gewone chauffeursopleiding te kiezen. Bij deze opleiding komen allerlei aspecten van het transport aan de orde. Bijvoorbeeld de planning, maar ik heb ook mijn ondernemerspapieren gehaald. Niet dat ik die nodig heb, het bevalt me uitstekend bij HOS Oil. Maar je weet het nooit.”

Gezellig met elkaar

Nog een reden waarom het Mark zo goed bevalt bij zijn werkgever, is dat hij niet alleen chauffeur is. “Soms ben ik om 14.00 uur al terug. Dan help ik in de garage mee. We hebben daar ook een wasstraat waar we per week ongeveer 100 vrachtwagens wassen. Dat vind ik ook leuk. Verder verkopen we smeermiddelen en als er een klant komt voor een speciale olie, ga ik dat uitzoeken. Die afwisseling vind ik geweldig. Daar komt bij dat we het met elkaar altijd erg gezellig hebben. Ook het contact met de chauffeurs die bij onze wasstraat komen is heel prettig.”

Ondertussen hebben we alle losadressen voor vandaag gehad. Het loopt tegen 17.00 uur en de dagteller geeft aan dat we net 300 kilometer hebben gereden. “Een mooi dagje zo”, zegt Mark. “En het bijzondere van dit werk is dat geen dag op de andere lijkt. Vandaag hadden we veel loonbedrijven en boerderijen, morgen ga ik naar een datacentrum en wellicht naar een kermis. Want daar vullen we af en toe een aggregaat bij. Die afwisseling houdt het altijd interessant voor mij.”

Tekst en foto’s: Bas Broesder

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie