DAF CF bakwagen
| 07:48 | Arjan Olsthoorn

Throwback: deze CF is een regionale schoonheid

Truckstars Throwback Thursday. Een erg leuke terugblik dit keer, in ons archief vinden een dikke DAF CF van aannemersbedrijf Henk van Alphen. Niels van Alphen is weliswaar geen kilometervreter. Sterker nog: zijn nieuwe vierassige DAF CF bakwagen zal omgerekend meer PTO-uren maken dan kilometers.

Toch weerhield dat Niels er niet van om van zijn DAF iets zeer bijzonders te maken. Het verhaal van Niels en zijn CF werd gepubliceerd in Truckstar 9/2016. Samen met zijn vader en broer heeft Niels van Alphen een aannemersbedrijf in Gameren, gespecialiseerd in de bouw van bedrijfshallen. Voor het vervoeren van het machinepark en de aan- en afvoer van materiaal hebben de mannen een bakwagen met kraan tot hun beschikking.

DAF van Alphen verlichting

Ondanks dat de CF meer PTO-uren maakt dan kilometers is het een echte blikvanger.

“Mijn vader heeft ook zijn grootrijbewijs, maar ik ben eigenlijk de enige die met de truck rijdt,” vertelt Niels, en hij vervolgt; “Toen onze oude bakwagen, een tweedehands DAF, aan vervanging toe was, ben ik op internet gaan zoeken naar een goeie vervanger maar deze waren of niet te vinden, of bijna net zo duur als een nieuwe.”

De zoektocht naar een tweedehands werd daarom gestaakt en Niels besloot een offerte aan te vragen voor een nieuwe vierassige bakwagen bij Scania, Mercedes en DAF.

Niels van Alphen

Niels van Alphen is erg trots op zijn DAF CF.

Goed gevoel
En dus koos Niels uiteindelijk voor de DAF FAC 8×2 bakwagen CF met 460 Euro 6 motor, waarbij de voorste as van het tandemstel aangedreven is en de achterste liftbaar is. De DAF trekt een vierassige Gheysen & Verpoort aanhanger met hydraulische oprijkleppen. “We gaan naar Brakel. Daar hebben we een kantoor en loods gebouwd bij een grondverzetbedrijf. De bouw zit er bijna op dus kunnen de verreiker, schaftkeet en ander gereedschap weer naar de thuisbasis worden gebracht.”

Via de N322 bereiken we binnen tien minuten de laadlocatie. Op het terrein koppelt Niels de aanhanger af, waarna hij met de bakwagen tot naast de schaftkeet rijdt. De PTO wordt ingeschakeld en met een druk op de knop rolt de platte container van het kabelsysteem. Uit de loods rijdt Niels een heftruck de bak op. Nadat deze is vastgezet met een ketting wordt de bak weer op het chassis getrokken. Door een hendel om te zetten gaat de kraan achter de dagcabine in werking. De haak wordt boven de schaftkeet gehangen en vanaf het chassis pakt Niels een ladder om de kettingen vast te maken. Geheel in stijl is ook de ladder in de bordeauxrode kleur van de onderlijn van de truck uitgevoerd.

Buurman
Dat de opbouw van de bakwagen zo geworden is heeft te maken met de buurman van Niels: Erjo truckstyling. “In overleg met Erwin zijn we tot dit resultaat gekomen omdat ik het chassis aan de zij- en bovenkant tegen het kabelsysteem aan dichtgemaakt wilde hebben.” Tussen de zijplaat en de plaat boven op het chassis naar het kabelsysteem is een kleine kier te zien. “Met opzet,” zegt Niels. “Daar achter zit een ledstrip, die zorgt voor een rode gloed rond de auto wanneer het donker is.” Ook van de steunpoten van de 22 t-m HMF kraan is iets bijzonders gemaakt. In ingevouwen staat is er niks te zien, maar bij het uitzetten van de stempels komt er een deel van de zijafscherming mee naar buiten. Ook voor het opbergen van het hijs- en spanmateriaal zijn grote kisten gemaakt. Functioneel en mooi.

Na het vastzetten van de schaftkeet rijdt Niels de bakwagen de nieuwe loods in. Als hij vervolgens het licht uitdoet, kunnen we de led-verlichting pas goed bewonderen.

Verlichting DAF CF

De ledstrip zet de auto rondom in een rode gloed.

Niet alleen het chassis, ook de cabine is door Niels aangepakt. “Doordat de DAF CF op de voorassen bladgeveerd is, lijkt het alsof hij wat hoog op z’n poten staat. Daarom hebben we daarvoor met Erjo en Verspui een onderspoiler voor de DAF CF ontwikkeld. Dit geeft de bakwagen een extra showeffect, het is alleen wel extra opletten als ik een bouwplaats op moet rijden.

Steunpoot DAF CF

Pas als de steunpoot uitschuift zie je dat die achter de zijplaat zit.

Regionale schoonheid
Na het maken van de nodige foto’s in de donkere loods koppelt Niels de aanhanger weer aan. Vervolgens wordt de verreiker geladen. Nadat alles vakkundig is vastgezet zetten we koers richting de thuisbasis. Voor de terugweg heeft Niels een andere route bedacht: binnendoor. “Zo kan ik laten zien wat er in de loop der jaren door ons is gebouwd.”

In het kassengebied staan bij veel bedrijven laaddoks, overslagloodsen en opslagtanks die door Van Alphen zijn gebouwd. Alles niet ver van Gameren.  En dat is best jammer want zo wordt de rest van Nederland de kans ontnomen de prachtige DAF CF van Niels ook eens van dichtbij te kunnen bewonderen.

Heftruck laden

Als de heftruck geladen is, kan de bak weer op de auto.

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Dat kan! Word abonnee en mis nooit meer een verhaal. Ook losse edities bestellen behoort tot de mogelijkheden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie