| 09:00 | Arjan Olsthoorn

Throwback: de Highway Hero van Auvinen

Truckstars Throwback Thursday! Op donderdag duiken we graag onze rijke geschiedenis in. Ditmaal gaan we zes jaar terug de tijd in en belanden we in de Supertruck Special van 2016. Daarin vinden we onder andere de bijzondere ‘Highway Hero’ Mercedes Actros van Auvinen Trucking.

Dit artikel komt uit het Truckstar-archief van 2016. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.

Als het gaat om showtrucks en supertrucks kom je niet zoveel Mercedessen tegen. Waarom eigenlijk niet? Mika Auvinen heeft met zijn Highway Hero bewezen dat je op basis van een Mercedes Actros een fantastische showtruck kunt opbouwen.

Scherpe blik

Met de Highway Hero die Auvinen eind 2014 op de weg zette, heeft hij laten zien dat hij een scherpe blik heeft voor methodes om op festivals en truckshows prijzen in de wacht te slepen. Als een roofvogel die op zijn prooi afduikt, gaat Auvinen op de hoofdprijs af. De roofvogel die ook op het front van zijn trucks staat afgebeeld. In 2015 won Auvinen met de Highway Hero de Nordic Trophy.

Highway Hero

Supertruck Special

Het interieur is in de stijl van de jaren vijftig ingericht, let op de versnellingspook die in de vorm van de microfoon van Elvis Presley is uitgevoerd.

Mika Auvinen is ervan overtuigd dat als je maar serieus je dromen najaagt, je die zeker zult waarmaken. ‘Never give up your dreams’ staat op de behuizing van de rechter buitenspiegel. Auvinen heeft bewondering voor de mensen die dat zonder voorbehoud doen. Zoals Lisa Kelly, de vrouwelijke chauffeur die beroemd werd door de reportages over haar wederwaardigheden op de ice-roads van Noord-Amerika. Haar portret staat aan de bijrijderszijde van de cabine.

Koop ze nu: Tickets voor het 40e Truckstar Festival!

Finse traditie

Mika Auvinen is een transportondernemer uit Tuusula in de buurt van Helsinki. Hij steekt al zijn passie, energie en geld in de aankleding van zijn trucks. Ieder jaar zet hij een nieuwe showtruck op de weg, waarbij hij zijn grote showtruckconcurrent Ristimaa de loef probeert af te steken. En dat de loef afsteken probeert Auvinen in onvervalste Finse traditie te doen door zoveel mogelijk extra’s op, aan en in de truck te bouwen en zoveel mogelijk special paint op carrosserie en chassis te spuiten.

Mika Auvinen

Geen wonder dat Auvinen in 2015 de Nordic Trophy won met deze truck.

Opbouw

Wielkasten, instaptreden, bekledingen en aanbouwdelen zijn geen standaard onderdelen maar speciaal voor deze showtruck vervaardigd. Hoogglans gepolijst rvs glanst nu overal waar normaal gesproken, onopvallende luchtleidingen of matte standaard-aansluitingen te vinden zijn. Om de voorkant nog meer een roofvogellook te geven werden er twintig schuinstaande rvs lijsten op de auto gelijmd die veren moeten voorstellen. Als aanvulling op de priemende ogen van een roofvogel die airbrush artist Perttu Papunen met matte verf op het middelste frontdeel heeft gespoten, is er een gepolijste snavel aangebracht.

Ingeving

Hoe Auvinen aan het idee voor deze truck is gekomen? Hij vertelt dat hij ergens op een Finse snelweg een ingeving heeft gekregen om zijn nieuwe truck het thema ‘Highway Hero’ te geven. Daarmee wil hij ook een link aangeven tussen zijn eigen land en de Verenigde Staten. Dat is voor hem het droomland. Net als voor Lisa Kelly heeft Auvinen bewondering voor Juuso Lahtinen, een Finse chauffeur die zijn droom heeft verwezenlijkt om in de VS chauffeur te worden. Het portret van Juuso staat aan de chauffeurszijde van de cabine afgebeeld, net als een citaat van Juuso: ‘Trucken is geen werk, het is mijn levensstijl.’ De grote portretten op de cabine worden aangevuld met foto’s van Johnny Cash en Fredrik Lundman, een Zweedse zanger.

Mika heeft bijna een jaar lang nagedacht over de nieuwe truck en er elke vrije minuut aan gewerkt. Naar schatting heeft hij 1500 uur besteed aan het zandstralen, het aanbrengen van de basislak, de striping en de blanke lak. Verder is 1200 uur besteed aan het airbrushen. 1800 uur aan het ombouwen van de carrosserie en aan de speciale, tweede achterwand van de cabine. Ten slotte is nog eens 500 uur besteed een het verfraaien van de cabine. Het elektrawerk, voornamelijk voor de showverlichting, nam 300 uur in beslag.

Tekst en foto’s: Ferdy De Martin

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie