Tesla Semi
| 12:56 | Arjan Olsthoorn

Tesla weet niet te imponeren op de IAA

Op de IAA Transportation in Hannover heeft Tesla zijn langverwachte elektrische vrachtwagen, de Semi, gepresenteerd aan het Europese publiek. Hoewel de verwachtingen hoog waren, wist Tesla niet te imponeren.

Tesla heeft vanaf het begin weinig informatie vrijgegeven over de Semi. Hoewel de truck in 2023, na zes jaar vertraging, eindelijk werd gelanceerd voor de Amerikaanse markt, blijft er veel onduidelijk. Op de IAA kregen we voor het eerst de kans om de truck van dichtbij te bekijken en daar hadden we toch meer van verwacht.

Opmerkelijk was dat Tesla geen officiële specificaties vrijgaf. Daarnaast was het voor de pers en het publiek niet mogelijk om plaats te nemen achter het stuur van de Tesla Semi. De beleving van het voertuig bleef beperkt tot enkel een rondje door hal 11 vanaf de bijrijdersstoel of een visuele presentatie.

Gemiste kans

Tot slot ontbrak er op de persdag een officiële woordvoerder van Tesla. Vragen over het rijbereik, laadmogelijkheden, Europese introductie en verdere innovatie bleven daarmee onbeantwoord. De afwezigheid van een vertegenwoordiger versterkte het gevoel dat Tesla onvoldoende voorbereid was om indruk te maken op deze belangrijke vakbeurs. Als het dan toch lukt om iemand van Tesla te spreken worden we eigenlijk ook niet echt wijzer en wordt ons verteld dat verdere informatie nog moet volgen. Gemiste kans.

Lees ook: DAF onthult pakket productinnovaties op de IAA

Wat direct opviel, was de slechte locatie van Tesla’s stand in hal 12 in een hoekje verborgen achter de stand van Volkswagen. Leuk om de Tesla eindelijk eens met eigen ogen te aanschouwen, dat wel. Hoewel de cabine van de Tesla Semi op het eerste gezicht lang lijkt, is een groot gedeelte loze ruimte achter de zijfenders. Navraag leert ons dat de getoonde variant een dagcabine is en het mogelijk is om deze met slaapcabine te leveren. Aan de zijkant is dus geen verschil te zien tussen de verschillende cabinevarianten.

Ontwerp

Het ontwerp van de Semi is misschien niet eens zo slecht, maar het voldoet zeker niet aan de kwaliteit die we van Europese truckfabrikanten gewend zijn. Het interieur toont behoorlijk clean en niet erg uitnodigend om als chauffeur een volledige werkdag in door te brengen.

Europa

Met de presentatie van de Semi in Hannover wil Tesla maar aangeven serieuze plannen te hebben voor een introductie in Europa. Tegelijkertijd geeft de summiere beschikbare informatie aan dat de Amerikaanse autobouwer er op dit moment nog niet klaar voor is.

Tesla is van plan om de Semi als 6×4-configuratie naar Europa te brengen en wil daarbij profiteren van de nieuwe wetgeving rondom lengte en aerodynamica. Toch blijft de trekker behoorlijk lang, zo’n 7,5 meter. Ook het gewicht is een aandachtspunt: de 6×4 trekker zal, net als de Amerikaanse uitvoering, een gewicht van zo’n 10,5 ton hebben.

Lees ook: Scania introduceert ongebruikelijke hybride gasvrachtwagen

De Tesla Semi lijkt voorlopig geen serieuze bedreiging te vormen voor de Europese elektrische trucks. Het model kampt met uitdagingen op het gebied van gewicht en formaat, die niet goed aansluiten bij de Europese markt. Zolang deze obstakels niet worden overwonnen, blijven gevestigde Europese merken met hun elektrische trucks beter gepositioneerd om aan de eisen van de regio te voldoen.

8 Reacties
  1. Inmiddels hebben wij in Europa genoeg electrische trucks van de bekende Europese truck merken die voldoen aan de Europese eisen qua afmetingen en gewicht.
    Wij zitten niet te wachten op een dure Amerikaanse truck met een 6 x 4 configuratie en een trekker lengte van ruim 7 meter en een rijklaar gewicht van 10 ton.
    Er past geen 13.60 trailer achter en de laadcapaciteit ligt door het hoge gewicht te laag.
    Ook de zitpositie voor de chauffeur voor Europa belachelijk zeker bij fabriekspoorten of tolwegen om een kaartje te pakken etc

  2. jammer dat we niets van de geschiedenis hebben geleerd in de jaren 60 en 70 wareb er al elektrische autolaadkranen de Hulo na een aantal jaren waren de accu’s al een heel stuk minder en bouwde iedereen een hatz diesel aggregaat erop en nu zie je er geen meer dus straks rijden al die elektrische auto’s en ook die elektrische trucks met een aggregaat aan boord

  3. Het is toch weer Tesla wat baanbrekend bezig is
    met deze elektrische truck. Het wordt hoog tijd dat ook in vrachtwagen sector wordt nagedacht over schonere
    alternatieven voor de vervuilende diesel motoren,
    die flinke bijdrage hebben aan de CO2 uitstoot.
    Maar er zal wel weer negatief commentaar komen uit
    deze sector, zoals een aantal jaren geleden ook het geval was met de introductie van de Tesla Model S.

  4. Het eerste gedeelte over de Tesla Semi van TTM.nl van 19 september. Huh😂🤣. Dé grote hit op IAA Transportation 2024 is de Tesla Semi. Bezoekers zijn niet weg te slaan bij de Semi op de Tesla-stand en staan uren in de rij om een stukje mee te mogen rijden. Interessanter is dat eindelijk bekend is wat de Semi weegt. De ‘standard range’ versie (500 km actieradius) weegt maximaal 9.000 kg en de ‘long range’ (800 km actieradius) maximaal 10.500 kg. Deze cijfers gelden voor de Amerikaanse versie van de Semi, maar zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn voor de Europese versie, zo vertelt Dan Priestley, chef van het Semi-programma bij Tesla, aan TTM.nl.

  5. Gezien het gewicht en de actieradius verwacht ik voorlopig niet zo veel van elektrische trucks voor lange afstand. Trucks ombouwen zodat ze op methanol kunnen rijden met CO2 afvang lijkt me op korte termijn interessanter. Methanol heeft een lagere energiedichtheid dan diesel, maar ook met extra grote tanks is een truck op methanol lichter en praktischer dan een elektrische voor grote afstanden en zware vrachten. De CO2 zou je kunnen hergebruiken om samen met waterstof om te vormen tot nieuwe methanol in een circulair proces (carbon capture utilisation) of op te slaan (carbon capture storage). Voor schepen wordt er al serieus gekeken naar methanol, tijd om dit voor vrachtwagens ook te doen. De methanol economie biedt echt kansen om snel CO2-neutraal te worden.

  6. Net als Model 3 is ook deze truck lelijk,over prestaties kunnen we niet praten die zijn niet bekend voor de Europese Unie, gewicht speelt wel een belangrijke rol en deze lelijke truck is loodzwaar, vermoedelijk is dit onverkoopbaar in de EU, er zullen gerust en paar leden van de Tesla sekte dit product aanprijzen als fantastisch en superieur, nemen we met en korrel zout ter kennis,

  7. De kwaliteit straalt er vanaf, zal een hele duurzame auto wezen laat me niet lachen wat een hok zeg! Paar jaar bouwtransport met zware ladingen en er is niks aan die auto wat niet rammelt

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie