Mag dit?
| 18:55 | Truckstar Redactie

Te lange combinaties bekend bij politie

Lengte overschrijdende Oekraïense combinaties ontvangen bekeuring en rijverbod van Nederlandse politie.

Afgelopen donderdag schreven wij over de verlengde vrachtwagencombinaties uit Oekraïne, die de maximaal toegestane lengte overschrijden (lees hier dit bericht). Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport bleken de Oekraïnse praktijken niet bekend. De afdeling Technische en Milieucontrole van de landelijke politie is echter wél bekend met het fenomeen.

Geen uitzondering

Dat laat politiewoordvoerder Frans Zuiderhoek weten als Truckstar dit navraagt. “In de gevallen dat we ze zien rijden, volgt een staandehouding, een bekeuring en een rijverbod. Hierin maken we overigens geen uitzonderingen tussen Nederlandse of buitenlandse combinaties: bij overschrijding van de lengte met 20 cm of meer volgt een bekeuring en een maatregel. De combinatie wordt stilgezet totdat deze weer aan de vereiste maten voldoet, te weten maximaal 18,75 m. Dit betekent dat er een korte voorwagen moet komen”.

Aantal incidenten

Een precies aantal van deze incidenten kan de woordvoerder ons niet geven. “De politie maakt wekelijks, zo niet dagelijks proces-verbaal op tegen overschrijding van lengte. We controleren en selecteren op lengte en niet op herkomst. Dit fenomeen heeft onze aandacht en staat ook in de briefing die de medewerkers voor aanvang van surveillance krijgen”.

Te lange combinaties bekend bij politie
Er lijkt een voorkeur te heersen voor combinaties die hun (oude) Nederlandse reclame nog dragen

Boetebedragen

De strafmaatregelen die de politie treft, liegen er niet om. Vanaf 20 centimeter overschrijding volgt er een geldboete. Die bedraagt tot 25 centimeter €180,- en van 25 tot 50 centimeter €270,-. Bij een overschrijding van 50 tot 75 centimeter mag er €400,-afgerekend worden en bij 75 tot 100 centimeter €600,-. Overschrijding van de lengte van meer dan een meter wordt behandeld door het Openbaar Ministerie. In beginsel zal er €1300,- geëist worden en betaling hiervan gaat in overleg met het Openbaar Ministerie.

Terugkerende gevallen

Gevallen van terugkerende combinaties ná een rijverbod en boete zijn niet bekend bij de politie. “Het rijverbod hakt er ook behoorlijk in”, legt Frans Zuiderhoek uit. “Een korte voorwagen is niet zomaar direct voorhanden en de stilstand en het regelen hiervan levert een enorme schadepost op voor de transporteur”.

2 Reacties
  1. Reactie van de oostblokker : als er LZV s mogen rijden in Holland, waarom wij dan niet met een langere aanhangwagen. Kan je ze eigenlijk ook geen ongelijk geven. Dat LZV gedoe brengt weinig zoden aan de dijk. Had eigenlijk alleen voor lange afstanden van minstens 1000 kms moeten zijn ipv van bloemenritjes van Schiphol naar de bloemenveiling in Aalsmeer. In Zweden gebruiken ze niet eens LZVs op deze korte afstanden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie