subsidieregeling elektrische trucks
| 09:55 | Arjan Olsthoorn

Subsidieregeling voor trucks op elektra of waterstof

De regering trekt elf miljoen euro uit voor experimenten met schone vrachtauto’s. Het kabinet wil met de subsidieregeling bereiken dat er meer schone vrachtwagens de weg op gaan. Daarnaast komt er nog eens vijfentwintig miljoen euro beschikbaar voor bedrijven met een innovatief transportplan. De regering wil de branche zo een steuntje in de rug geven.

Ondernemers kunnen vanaf maart met de subsidieregeling investeren in uitstootvrije voertuigen boven de 4250 kilogram. Dat zijn met name elektrische vrachtwagens of voertuigen op waterstof. Maar ook de schoonste hybridevarianten kunnen voor de regeling in aanmerking komen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat constateert dat dit soort modellen relatief duur zijn. Volgens I&W staat het gebruik er van nog in de kinderschoenen.

Onbekend maakt onbemind

Onbekend maakt onbemind, en om dat patroon te doorbreken trekt Staatssecretaris Van Veldhoven elf miljoen euro uit. Met dat geld kunnen ondernemers in de praktijk ervaring op doen met dergelijke trucks. Aan de regeling is wel een voorwaarde verboden, de ondernemers moeten hun opgedane kennis en ervaringen delen. I&W hoopt dat anderen ondernemers op basis van die ervaringen eerder besluiten om over te stappen op schoon transport.

subsidieregeling

De regering trekt elf miljoen euro uit voor experimenten met schone vrachtauto’s. Het kabinet wil met de subsidieregeling bereiken dat er meer schone vrachtwagens de weg op gaan.

‘Leren én innoveren’

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) ziet veel voordelen aan deze subsidie: “Door te leren én te innoveren snijdt het mes met deze regeling aan twee kanten. Ondernemers kunnen ervaring opdoen met elektrische vrachtwagens, zodat die meer en sneller op de weg komen.” Elektrische vrachtwagens worden nu vooral ingezet in de distributie. Voor echte kilometervreters is elektra vooralsnog geen oplossing. De subsidie is dus maar voor een deel van de transportondernemingen relevant.

Dat geldt niet voor de tweede regeling waarmee de staatssecretaris komt. Die is namelijk bedoeld voor ondernemers met een innovatief plan. Van Veldhoven: “Ik ben echt trots op onze bedrijven die wereldwijd elektrische vrachtwagens, uitstootvrije bussen en laadpalen exporteren. Zodoende zorgen zij voor groene banen en maken ons transport toekomstbestendiger. Een toekomst waarin we minder CO2 uitstoten, de lucht schoner is en het stikstofspook verleden tijd is.”

25 miljoen euro voor transportinnovaties

Ondernemers kunnen vanaf eind maart hun innovatieve transportplannen indienen. Een onafhankelijke commissie kiest de beste innovaties uit, en onder hen wordt de 25 miljoen euro verdeeld. Het bedrag is de derde ronde van de demonstatieregeling klimaattechnologieën en innovaties in transport (DKTI). Het gaat hierbij om transportinnovaties die nog niet op de markt zijn, maar wel zeer kansrijk zijn. Met de subsidie moeten de projecten versneld van de grond komen. Eerder al werden 76 projecten, met een totale waarde van 163 miljoen euro gesubsidieerd.

 

eactros

Simon Loos test sinds augustus de eerste Mercedes-Benz eActros van Nederland in de praktijk.

electric oegema

Oegema Transport uit Dedemsvaart heeft de eerste Volvo FL Electric in gebruik genomen. De truck wordt ingezet voor de B2C (Business to Consumer) distributieactiviteiten die Oegema verricht voor een grote Zweedse meubelfabrikant.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie