Studie Zweden toont valse concurrentie aan
Uit een Zweeds onderzoek blijkt opnieuw dat de oneerlijke concurrentie op loonkosten in het wegtransport welig tiert.
Dat meldt het Zweedse chauffeursblad Trailer op haar website naar aanleiding van een uitgebreid onderzoek. De Zweedse overheids-instelling Transportstyrelsen concludeert dat een niet-Zweedse chauffeur gemiddeld 7.000 kroon per maand minder verdient dan een Zweedse chauffeur – 750 euro.
Gapend gat in loon
Een buitenlandse chauffeur die in Zweden onderweg is, verdient gemiddeld een netto maandloon van 14.868 Zweedse kroon – 1.593 euro. Een Zweedse chauffeur heeft een netto maandloon van 21.999 kroon – 2.357 euro.
Tevens bleek dat de buitenlandse chauffeurs minder tevreden zijn over hun loon en hun arbeidsverhoudingen dan hun Zweedse collega’s dat zijn.
Polen, Bulgaren en Roemenen
Doel van de studie is om een beter inzicht te krijgen in de arbeidsverhoudingen en omstandigheden waaronder chauffeurs werken die in Zweden onderweg zijn.
De grootste groep buitenlandse chauffeurs zijn overigens Polen, met 31 procent. Op de tweede plaats staan Bulgaren met 13 procent gevolgd door Roemenen met 9 procent. Van de buitenlandse chauffeurs gaf 17 procent aan een Zweedse werkgever te hebben.
Scandinavië-Duitsland
De ritten die de buitenlandse chauffeurs doen, worden vooral gereden in en tussen Zweden, Noorwegen, Denemarken en Duitsland. Vijftien procent van de buitenlandse chauffeurs vertelden dat ze hun inkomsten In de studie werd onderzocht in hoeverre transportregelgeving nageleefd wordt.
Uit de studie blijkt dus opnieuw hoe scheef en hoe oneerlijk de verhoudingen in het wegtransport zijn. Niet alleen lijdt – in dit geval de Zweedse wegtransportsector – onder de oneerlijke concurrentie; de Zweedse schatkist loopt ook veel inkomsten mis, waaronder inkomstenbelasting. Bovendien komt er veel geld niet meer terug de Zweedse economie in via de inkomens en uitgaven van chauffeurs.
Sommige landen, waaronder Duitsland en Noorwegen, hebben een minimumloon-eis ingesteld voor chauffeurs die in die landen onderweg zijn. Ook Frankrijk is bezig met een dergelijke eis. Elf Oost-Europese landen hebben daar recentelijk protest tegen aangetekend bij de Europese Commissie.
Transportstyrelsen
Transportstyrelsen is een Zweedse overheidsinstelling belast met het reguleren en inspecteren van de (verkeers-)veiligheid op de weg, het op het spoor en in de lucht.
De studie vond plaats in de provincies Västra Götaland en Jönköping. In totaal sprak men met 112 chauffeurs. Daarvan waren er 57 Zweeds en 55 niet-Zweeds. Ook werden resultaten uit een onderzoek naar de sociale omstandigheden onder chauffeurs uit de herfst van 2015 gebruikt.
Lees ook:
Oostblok eist actie tegen minimumlooneis
Problemen wegtransport onaangeroerd
FNV verliest zaak tegen Vos Transport
Zweedse chauffeurs in nationaal protest