*

Strak blauw voor Groenenboom
| 11:03 | Boudewijn Bos

Strak blauw voor Groenenboom

“Een mix van economie en emotie.” Zo omschrijft Kees Groenenboom van Transportbedrijf C. Groenenboom B.V. de aankoop van zes nieuwe Scania voertuigen.

Kees Groenenboom is directeur van C. Groenenboom B.V. en heeft bewust gekozen voor Scania. Ze hebben naast een nauwe band met de dealer, de wensen van de chauffeurs opgenomen en zoveel mogelijk toegepast in de trekkers. Groenenboom koos voor alle auto’s dubbel glas, een premiumpakket met onder meer de luxe met leer beklede chauffeursstoel, ijskast en de premium multimedia geluidsinstallatie met navigatie, en vier verstralers in de zonneklep. 

Scania R450, 490 en 520

Groenenboom nam vier Scania Topline R450 6×2 trekkers met gestuurde voorloopas en de zeer zuinige SCR-only motor, een vierassige Scania R490 Topline bakwagen met kraan en een full option triple gestuurde Scania R 520 V8 bakwagen in gebruik. De V8 is gekeurd als LZV. De vier R450 Topline trekkers kocht Groenenboom geheel met het oog op de zeer goede brandstofverbruikscijfers van de SCR-only motor.

Strak blauw voor Groenenboom

“Dat zijn de auto’s waarmee wij in het transport van zeecontainers zitten en daar telt een goed verbruik natuurlijk zwaar. Wat dat betreft vind ik de Scania Ecoroll+ een goede vinding, omdat alle beetjes helpen. Wij hebben dat zelfs nog extra onderstreept door te kiezen voor de nieuwe Scania vrijloop retarder. Zo combineren we extra veiligheid met een nóg beter verbruik.”

Een sterkere motor koos Groenenboom voor de R490 bakwagen. Deze auto beschikt over een kraan die de chauffeur zelf kan besturen. “Wij hebben geregeld werk in de petrochemische industrie. Zo vervoeren en plaatsen wij pompunits. Die kan de chauffeur met de 78 ton/meter Palfinger kraan zelf op zijn plek zetten. Dankzij de tot 18 meter uitschuifbare mast komt hij overal. Die auto hebben we laten voorzien van vier stempels in de lengterichting en twee op de voorbumper. Met een ballastgewicht op de bak, kan hij ook voor over de cabine heen bijna de hele capaciteit van de kraan benutten. Omdat we daarmee dus best zwaar gaan, mocht er een iets sterkere motor in.”

Strak blauw voor Groenenboom

Emotie kwam boven bij de keuze voor de R520 V8 Topline. De keuze is bewust; “dat hebben we ook voor de chauffeur gedaan die er op rijdt. We zetten de auto in als LZV met 3 Teu. De bakwagen hebben we af-fabriek laten ombouwen tot vier asser waarbij de voorste en de achterste as van het triplestel meesturen. Zo houdt je ook met een LZV de optimale wendbaarheid. Natuurlijk is zo’n V8 wat duurder. Maar hij gaat ook heel lang mee en houdt goed zijn waarde. Dus onderaan de streep een goede investering.”

Strak blauw voor Groenenboom

Een trouwe organisatie

“Wat ons als merk bijzonder bevalt aan Scania is de goede uitstraling en de perfecte relatie met de dealer. Als transportonderneming koop je niet alleen een auto, je kiest net zo goed voor de organisatie erachter. En dan is er nog de ingebouwde veiligheid. Natuurlijk zijn tegenwoordig zaken als AEB en LDW verplicht op nieuwe voertuigen. Maar Scania voert bijvoorbeeld al sinds mensenheugenis een stalen dak. Omdat onze chauffeurs bijna elke dag onder een containerkraan staan vind ik dat toch een prettig idee.” 

 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie