*

CAO onderhandelingen in teken van gelijk werk, gelijk loon
| 15:47 | Bert Mateboer

Stakingen in noorden en oosten

Transportmedewerkers hebben vandaag prikacties gevoerd voor een betere cao.

De acties vonden plaats in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Doordat er gestaakt werd bij distributiecentra in Zwolle en Emmeloord konden diverse Albert Heijns in het noorden van het land niet op de gebruikelijke tijd worden bevoorraad. Door acties bij Peter Appel Transport liep ook de broodbevoorrading bij C1000 vertraging op.

Sinds het cao-overleg begin april stukliep, hebben ongeveer 140.000 chauffeurs, loodsmedewerkers, kraanmachinisten en kantoorpersoneel in de Transport- en Logistiek-sector geen cao meer. De werkgevers bieden nul procent ruimte voor loonsverhogingen. FNV Bondgenoten eist 3 procent.

Vakbondsbestuurder Minke Jansma: “Jaren van soberheid beginnen de mensen op te breken. Met hetzelfde loon kun je steeds minder kopen en mensen zijn het zat. Drie procent betekent in feite koopkrachtbehoud en met minder willen ze niet meer thuiskomen. Dat kunnen de werkgevers in hun oren knopen.”

Verdringing door goedkope chauffeurs

Wat de werknemers ook steekt, is het steeds sneller verdwijnen van vaste banen in transport en logistiek. Vaste chauffeurs worden ontslagen en in schijnconstructies vervangen door buitenlandse, spotgoedkope krachten, voor een hongerloon.

Er volgen de hele maand nog acties door het hele land, met een landelijke actiedag op 10 mei.

1 Reactie
  1. Ik vind het moedig van deze chauffeurs dat ze hun nek uitsteken door nu actie te voeren, Transportwerkgevers zijn immers iets andere werkgevers dan pakweg 10 jaar geleden. Nu regeert in veel gevallen de aandeelhouder en die kijkt slechts naar financiële resultaten en niet naar medewerkers. Dat zijn in de statistieken slechts “poppetjes” en die zijn te vervangen. Het is een zorgelijke ontwikkeling dat Nederlandse goed geschoolde chauffeurs aan de dijk worden gezet voor mensen die zeggen chauffeur te zijn en uit Oosteuropese- of zelfs Aziatische landen komen. We kennen allemaal de verhalen m.b.t. de rijbewijzen uit de voormalige Baltische staten en ik snap ook niet dat je als gerespecteerd ondernemer je wilt verlagen tot het in dienst nemen van niet- of onvolledig geschoold personeel. Het kost je wellicht imagoschade en torenhoge verzekeringspremies door alle andere soorten van schades. En natuurlijk zitten er uit die landen ook chauffeurs tussen die wel goed (geschoold) zijn, maar het meest kwalijke is niet die chauffeur die zijn kans ruikt om in Nederland een betere boterham te verdienen dan “thuis” – en het blijft een hongerloon in verhouding tot Nederlandse salarissen – maar sommige ondernemers die er geen enkele eer meer in stellen om als goede werkgever op te treden en daarbij een aantal gezinnen een stuk zekerheid bieden door een baan en dus inkomen. Ik denk nog steeds dat deze ondernemers, door niet meer voor elke prijs te rijden, zelf ook nog (een beetje) winst kunnen draaien, maar iedereen kent de uitspraak “dat ze elkaar het verlies nog niet gunnen” en daarmee hebben ze hun eigen positie behoorlijk ondergraven de afgelopen jaren. Ik geloof nog steeds niet dat kwalitatief goed geleverd werk door een opdrachtgever niet beloond wordt. En Nederlandse chauffeurs bezitten kwaliteit. Maar ze moeten zich wel beter profileren. We moeten af van die “cowboys” met franjes en siergordijntjes voor hun zijramen waardoor ze niet fatsoenlijk naar links en rechts kunnen kijken, met brulpijpen onder hun trucks en koeieklompjes i.p.v. veiligheidsschoenen. Als je chauffeur wilt blijven moet je de uitstraling hebben van een professional, goed geschoold zijn, je fatsoenlijk gedragen (dat ontbreekt er ook nog al eens aan) en gemotiveerd zijn tot op het bot. Dan kan een werkgever niet om jou en je 3% salarisverhoging heen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie