Special – Zwaar & Speciaal Transport 2015

Truckstar Zwaar & Speciaal Transport Special

Truckstar brengt ieder jaar de Zwaar & Speciaal Transport Special uit: een prachtig geïllustreerde uitgave vol met zware en bovenmaatse transport- en hijsklussen. Een blad voor de liefhebber dus, maar eigenlijk voor iedereen die wel iets met (zwaar) transport heeft en eens achter de schermen wil kijken.

Op deze pagina vind je een uitgebreide preview van de Zwaartransportspecial van 2015. Abonnees krijgen de Zwaartransportspecial bij hun abonnement, maar hij ligt ook twee maanden lang in de winkel. Je kunt hem online bestellen via deze link.

Klik op onderstaande links voor ruime previews van de Zwaartransportspecials van eerdere jaren.
 
Zwaar & Speciaal Transport Special 2014 

Zwaar & Speciaal Transport Special 2013 

Zwaar & Speciaal Transport Special 2012

Zwaar & Speciaal Transport Special 2011

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Zwaar & Speciaal Transport Special 2015


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Een beladen vracht

Met acht meter lengte en een gewicht van 11 à 12 ton is de lading voor chauffeur Douwe Eizema niet direct bijzonder. De precaire staat waarin de stokoude treinwagon verkeert, is dat wél.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Weinig kilometers, lange reis

Hemelsbreed stelt de afstand niets voor, maar met een RVS-tank op je dieplader ben je zo maar een aantal dagen onderweg. Bij Bolk Transport kijken ze daar dan ook helemaal niet van op.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Eastermar loopt uit voor megakorf

Met 62 meter vestigt het transport van een wapeningskorf een lengterecord voor Luitzen de Boer van Combex. Daarbij valt het gewicht van tien ton in het niet.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Mega-klussen

Van de grootste transporten ter wereld krijg je als gewone sterveling weinig mee, tenzij je bij Sarens werkt natuurlijk. Zij verrijden met hun SPMT’s in configuraties van soms wel 160 aslijnen de grootst denkbare constructies.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Het mocht wat kosten

In Canada zaten ze te springen om een warmtewisselaar en die moest uit Duitsland komen. En dus zette DB Schenker alles op alles om aan het verzoek van de klant te voldoen. De reis ging daarom niet alleen per truck en schip, maar deels ook – vanwege de lengte en het gewicht – met het grootste vliegtuig ter wereld, de Antonov 225.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Optocht door de binnenstad

Stel je voor: acht stalen gastanks van bijna 40 meter lang, 9 meter in doorsnee en 330 ton zwaar. Het spul staat klaar bij fabrikant Geldof in Willebroek, België, en moet naar Denemarken.

Als besluit is daar nog het lossen, hijsen en plaatsen van de zogenaamde bullets met zware rupskranen op de Fredericia olie- en gasterminal.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Klassieker AM General M915

Na WW II kregen veel militaire voertuigen een tweede leven bij civiele transporteurs. Nu gebeurt dat niet meer, maar met wat fantasie kun je ook van een ‘moderne’ legertruck nog iets aparts maken.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Plezier door afwisseling

Voor 52 ton en 31 meter draait Tilburger Willem Kwakman z’n handen niet om. Alsof hij nooit anders gedaan heeft, brengt hij zijn lading met zijn DAF XF105 met Nooteboom semidieplader in drie uur tijd van Budel naar Schiedam.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Uitzonderlijk blauw

Uitzonderlijk transport heb je in soorten en maten. Welke kleur maakt niet uit, zolang de lading maar onbeschadigd op de bestemming aankomt. Want zoals chauffeur Peter Verkooijen zegt: ,,Als je hiermee wat raakt, is het gelijk raak.’’

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Grote grommers

In de offshore industrie is alles groot en log. Een kabel bijvoorbeeld kan zomaar een doorsnede van 40 cm hebben en een gewicht van 110 ton (!). Transportbedrijf Westdijk uit Alphen a/d Rijn mag vandaag aan de bak voor het transport van een paar ‘grote grommers’.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Supergrijper naar de haven

De wrakkengrijper van TGS weegt 170 ton, wordt hydraulisch geopend en gesloten en kan 1.000 ton oppakken. Maar wat nu als hij te groot is voor een ritje over de weg? Dan deel je hem gewoon in tweeën. Maar soms heb je ook dan nog je handen er behoorlijk aan vol.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Alleen bij weinig wind

Om de windmolenparken voortdurend te voorzien van verse aanvoer, is er dicht bij de locatie een speciale opslag locatie gebouwd. Er kan alleen gebouwd en gehesen worden op dagen dat er weinig wind is. Die dagen houdt Ter Linden er juist bij zijn personeel de wind flink onder en zorgen ze voor een continue aanvoer van windmolenonderdelen.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

 

Nieuw vlaggenschip voor Kok Lexmond

De nieuwe Volvo van Kok Lexmond valt met zijn rode kleur lekker op. Als er dan ook nog een mega-zeef op het diepbed komt te liggen, spreek je helemaal van een indrukwekkend geheel.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Mooi op tijd

De treinstellen die Internationaal transportbedrijf Klomp uit Zwolle op de trailer heeft staan zullen nooit meer te laat komen. Ze vertrekken – dit keer geheel op tijd – voor hun laatste reis naar de sloop.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Zware jongen

In de rubriek Speciaal Transport van het Fotojaarboek 2015 prikten wij op goed geluk een inzender en stuitten op de foto van Niels van Wijgerden (24). Een mooi voorbeeld van de nieuwe generatie zware jongens.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Transport zware Hyster

Ronald de Heus (45) uit Emmeloord rijdt als chauffeur op een zwaartransportcombinatie regelmatig met heel extreme ladingen. Zelf is hij daar niet van onder de indruk.

 


Zwaar & Speciaal Transport Special 2015

Noors zwaartransport

Op de ‘Vei og Anlegg’ in Oslo, wordt bijzonder materieel tentoongesteld. En al dat materieel moet naderhand ook weer terug naar de eigenaren. Een mooie kans om eens te zien hoe het toegaat in het Noorse zwaartransport, oftewel Tung Transport.