Special – Trailers en Speciale Voertuigen 2015
Trailers en Speciale Voertuigen Special
Truckstar brengt elk jaar twee losse specials uit. De ‘Trailers en Speciale Voertuigen Special is er daar één van. Een mooi, dik blad met gedetailleerde verhalen die net even wat verder gaan wat betreft speciale trailers en trucks. Uiteraard zijn de verhalen voorzien van uitstekende fotografie. Een uitgave voor de liefhebber, maar eigenlijk voor iedereen die wel iets met transport heeft en van bijzondere techniek houdt.
Op deze pagina vind je een uitgebreide preview van de Trailers en Speciale Voertuigen Special van 2015. Abonnees krijgen de special bij hun abonnement. Ben je geen abonnee? Je kunt dit nummer kopen in de winkel of binnenkort online bestellen.
Klik op onderstaande links voor ruime previews van de Trailers en Speciale Voertuigen Specials van eerdere jaren, en scroll door naar onderen voor de special van 2015.
Trailers en Speciale Voertuigen Special 2014
Trailers en Speciale Voertuigen Special 2013
Speciale Voertuigen Special 2012
Speciale Voertuigen Special 2011
Trailers en Speciale Voertuigen Special 2015
Klaar voor de aanval
Met veel geraas en in een wolk van schuim en water dendert de nieuwe crashtender van Rosenbauer langs ons heen op vliegveld Wels in Oostenrijk. Na een melding moet hij binnen drie minuten ter plekke zijn. De Panther slaagt met vlag en wimpel.
Manoovr voor de mal
De nieuwe Manoovr van Nooteboom is een revolutionaire trailer waarvoor Nooteboom de innovatieprijs op de BedrijfsautoRAI ontving. Tijdens de eerste klus met de Manoovr door Mammoet maakte hij diepe indruk.
Bakken pakken
De Volvo FM12 10×4 van Louis Huys is een indrukwekkende verschijning. Chauffeur Robert is er maar wat trots op: ,,Alle assen zijn luchtgeveerd en daarnaast zijn drie assen gestuurd, waardoor hij heel wendbaar is. Een andere bijzonderheid is de 365 ton-meter kraan van Erkin WorldPower. Het maximale hefvermogen is 72 ton en voor zo’n compacte kraan is dat uniek in Europa. Als we de jib er op zetten, heeft hij een vlucht van bijna 49 meter en ook dat is bijzonder.’’
De mooiste baan van IJsland
Over gebrek aan afwisseling heeft Ingi Björnsson niet te klagen: als chauffeur komt hij in alle uithoeken van IJsland. Mooier werk kan hij zich dan ook niet voorstellen. Vandaag staat er een transport van haspels op het menu.
Eén haak voor twee containers
Zonder hulp van buitenaf twee containers op- en afzetten. Het kostte Vlaming Simon Parkitny (28), zakenman, vrachtwagenchauffeur en mede-eigenaar van PEBS Group, de nodige hoofdbrekens om tot dit resultaat te geraken. Samen met GS Meppel ontwikkelde hij een deelbare opleggercombinatie voor twee afzetcontainers.
Luxe terminal-trekker
Willem Brouwer rangeert afzetbakken en trailers met een DAF CF. Een ongebruikelijke en luxe terminaltrekker, want hij heeft geen hydrauliek, maar louter lucht aan boord.
Heet en kleverig
Voor het transport van gietasfalt heb je een roerketel nodig en dat vraagt om een speciale oplegger. Sid Kole van Sikotrans combineert die met een zeldzame en aparte Iveco: een Strator. Daarvan rijden er slechts enkele tientallen in Nederland.
Het verhaal van Kraker Trailers
Van all-round regionale trailerbouwer tot moderne, gespecialiseerde schuifvloertrailer-bouwer die een belangrijk deel van Europese schuifvloer-markt in handen heeft. Dit is het verhaal van Kraker Trailers, een Nederlandse trailerbouwer die degelijke schuifvloertrailers bouwt, zoals de bekende CF-serie. Het bedrijf heeft een sterke reputatie opgebouwd in heel Europa. Een reputatie die alleen maar sterker kan worden, zo blijkt uit de slimme K-Force-schuifvloertrailer die Kraker op de BedrijfsautoRAI presenteerde.
Meer assen, meer lading
Transport bedrijf A. Krol uit Heusden/Asten liet bij Knapen een breed inzetbare trailer bouwen, geheel naar eigen wens en specificatie. En met vier assen, want dan ontstaan er nooit problemen met de aslasten.
Geesink generatie vier
Opbouwspecialisten zoals Terberg en Wierda zijn er natuurlijk ook in andere Europese landen. Bijvoorbeeld het Oostenrijkse Empl dat sinds 1964 over de hele wereld bekend als leverancier van kwalitatief hoogwaardige en geavanceerde trucks voor militaire inzet, de brandweer en voor civiele doeleinden, waaronder berging en de bouwsector.
Ingenieus herstel van mobiliteit
Kapotte opleggers worden meestal gewoon achter een bergingstruck gehangen. Maar er is een ontwikkeling gaande waardoor dit steeds lastiger wordt. In de Alpenlanden, bijvoorbeeld, worden steeds meer beperkingen opgelegd omdat men deze manier van vervoeren niet veilig vindt. Bij Wielsma hebben ze daarom deze slimme trailer en wij gaan mee om te zien hoe die werkt.
Collector’s item
Deze Truckstar-special is een echt collector’s item. Truckstar-abonnees krijgen de special bij hun abonnement thuisgestuurd gekregen tegelijk met de reguliere editie 13. Daarnaast ligt ie vanaf het uitkomen van editie 13 bijna twee maanden in de winkel, en kun je ‘m binnenkort ook online bestellen.