Soepeler sturen met Volvo
| 14:08 | Truckstar Redactie

Soepeler sturen met Volvo

Bij Volvo zijn ze na de introductie van de nieuwe FH niet bij de pakken neer gaan zitten.

Volvo introduceert nu – in de aanloop naar de introductie van de nieuwe FM – het zogeheten ‘Dynamic Steering’, een slim systeem waarbij de bestaande hydraulische stuurbekrachtiging met een elektromotor geholpen wordt.

Deze elektromotor heeft een maximaal koppel van 25 Nm, is gemonteerd op de stuurinrichting en wordt duizenden keren per seconde aangestuurd door een elektronische regeleenheid.

Volvo claimt dat met het systeem de handling van de truck een flinke stap verbetert. “Op de snelweg geeft het dynamische stuursysteem ongekende richtingsstabiliteit. Bij lage snelheden kan ook een zwaarbeladen truck eenvoudig met één vinger worden bestuurd”, aldus Claes Nilsson, topman van Volvo Trucks.  

Recht zo die gaat
Gustav Neander, projectmanager voor Volvo Dynamic Steering, legt uit: “De sensoren van het systeem merken bijvoorbeeld dat de chauffeur rechtdoor wil rijden en zorgen automatisch dat er geen verstoringen vanaf het wegoppervlak doordringen tot het stuur.” De truck zou dus minder last moeten hebben van scheuren en gaten in de weg. Het elimineert bijna alle kleine stuurbewegingen die niet te voorkomen zijn, aldus Volvo.

Voor de chauffeur zou het dus een absolute verbetering moeten zijn: minder corrigeren en bijsturen tijdens het rijden. Bovendien neemt het systeem bij lage snelheden het werk over van de spieren van de chauffeur. Even wennen is misschien dat het stuurwiel automatisch naar de middenpositie gaat, ook bij achteruitrijden.

Een ander interessant puntje is dat het systeem een aanhoudende zijwaartse kracht detecteert zoals zijwind, of rijden op een aflopend stuk terrein of weg. Het is een zelflerend systeem dat automatisch compenseert.

“Bijna vier van de tien chauffeurs klagen elke week over pijn in rug, nek, schouders of armen. Ons verbeterde stuursysteem biedt een meer relaxte rijervaring en kan dit probleem bij beroepschauffeurs tegengaan”, zegt Gustav Neander, die zich hierbij beroept op cijfers van de Zweedse arbeidsinspectie.  

Het systeem wordt na de zomer leverbaar.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

1 Reactie
  1. Ik geloof niet dat dit systeem ook maar iets goeds heeft. Ten eerste vanwat ik uit het verhaaltje kan halen haalt het meer het gevoel weg dat een chauffeur moet hebben tussen hem, de weg en andere elementen rondom hem of haar. Daarnaast zie ik ook een probleem met het zo makkelijk sturen bij lage snelheden. Dit gaat toch inhouden dat er hogere krachten op het gehele stuur systeem word uitgeoefend en daardoor de onderhoudskosten ook omhoog gaan. Hierbij denk ik vooral aan het sturen bij heel lage snelheden bijvoorbeeld als je lekker kort langs een stoeprand staat en je met vol het stuur omgooien om uit te kunnen draaien.
    Alles bij elkaar genomen dacht ik dat al die hoog technische snufjes en het te confortabel maken van een cabine al bewezen had dat het niet bijdraagd aan de verkeers veiligheid. Als je niet meer kunt voelen wat je wagen doet kun je ook niet optijd ingrijpen en gaat het op een dag toch eens goed fout. Een goede stoel en een goed matras is alle confort wat je echt nodig hebt. Ik hoor, zie en voel graag wat ik doe en wat er rondom mij gebeurd.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie