Social media: niet als je rijdt
Social media en autorijden gaan niet samen. Daar zijn bijna alle weggebruikers het over eens. Helaas gedragen ze zich er niet naar.
Daarom lanceert het ministerie van Infrastructuur en Milieu vandaag een nieuwe verkeerscampagne onder het motto ‘ONderweg ben ik OFFline’.
De kans op een ongeval is minstens 25 keer groter wanneer je achter het stuur bezig bent met berichtjes op je mobieltje, wijst onderzoek uit. De nieuwe campagne herinnert mensen er daarom aan dat er een eenvoudige manier is om je tijdens het rijden niet te laten afleiden: zet je mobiel vóór vertrek op ‘stil’.
‘Groot voorstander, maar niet tijdens het rijden’
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): ‘Ik ben een groot voorstander van innovaties en het gebruik van social media. Maar we zijn het erover eens dat social media en autorijden niet samengaan. Met deze campagne laten we mensen zien dat je met één druk op de knop veiliger onderweg kunt zijn. Zet je mobiel vóór vertrek op stil. Zo kun je veilig thuiskomen.’
Recent onderzoek van het NIPO laat zien dat 87% van de doelgroep vindt dat social media en verkeer niet samengaan. Tegelijkertijd geeft 42% toe het moeilijk te vinden om tijdens een autorit de telefoon te negeren als er een bericht binnenkomt. 25% van de mensen die onderweg binnengekomen berichtjes lezen, doet dit terwijl ze rijden.
ONderweg ben ik OFFline
De campagne ‘ONderweg ben ik OFFline’ wordt via radio en televisie onder de aandacht gebracht en met diverse activiteiten ondersteund door onder andere Veilig Verkeer Nederland, provincies en gemeentes. De politie handhaaft het hele jaar door op niet-handsfree gebruik van de telefoon achter het stuur. Het is immers verboden in de auto een smartphone vast te houden als je aan rijden bent.
Bekijk ook de filmpjes en de game van de campagne ‘Daar kun je mee thuiskomen’.