Volvo-liefhebber Siep Amsterdam
Eerst zagen we af en toe een demo, toen kwamen de Scandinavische bedrijven en nu zijn ook de nieuwe Volvo FH’s in Nederlandse bedrijfskleuren ruimschoots te bewonderen.
Eén van die nieuwe FH’s vinden we aan het IJsselmeer in het Friese dorp Hindeloopen. We nemen een kijkje bij Siep Amsterdam: Volvo-liefhebber en sinds kort eigenaar van een sublieme nieuwe FH16 540.
Sinds begin 19e eeuw is het transportbedrijf Amsterdam gevestigd in het Friese Hindeloopen. In het begin was er alleen de handkar of kruiwagen en via kleine schepen kwamen er uiteindelijk vrachtwagens. Siep Amsterdam is de vijfde generatie die het transportbedrijf runt en voortzet.
Van oudsher bestaat het wagenpark vooral uit Volvo-modellen. Na de introductie van de nieuwe FH werd bij Volvo-Dealer M.T. de Vries uit Beetgum dan ook gelijk het nieuwe model besteld. En als één van de eerste van ons land werd kortgeleden deze stoere sleeper in bedrijfskleuren afgeleverd.
Chroomaccenten voor de FH16 en sleepas
De chroomaccenten op de grille en spiegels verraden al dat het geen normale FH is. Het gaat hier om de zwaarste motorvariant; de FH16 met 540 pk sterke Euro 5-motor. Die zorgt voor voldoende trekkracht in de bergen. Het werkgebied van de firma bestaat namelijk uit Scandinavië en met name Noorwegen. Met vier wagens verzorgt Siep Amsterdam het transport van groepagezendingen tussen de Scandinavische gebieden en de Benelux.
Vanwege de koude en lange Scandinavische winters is gekozen voor een trekker met sleepas. Door het liften van de sleepas komt al het gewicht van de trailer op de aangedreven as terecht. Dit levert extra druk en tractie op om toch door te kunnen blijven rijden op besneeuwde wegen en andere verraderlijke winterse omstandigheden.
De moderne Volvo in het Hollandse, uhm pardon, Friese landschap met een molen uit de tijd dat eerdere generaties Amsterdam nog hard ploeterden met de handkar en kruiwagen om de lokale agrische producten te vervoeren.
Dat Siep Amsterdam een echte liefhebber is blijkt wel uit de wagen waar hij zelf mee rijdt – zie bovenstaande foto. Ook hier bestelde hij als één van de eersten de 750 pk-motor. De motorwagen stamt uit 2009 maar de bakopbouw met zijdeuren van het Finse Ekeri is overgezet van de vorige wagen. Door de zijdeuren (links) over de gehele lengte kunnen grote zendingen makkelijk geladen en gelost worden. De geïsoleerde bakken zorgen ervoor dat de vervoerde goederen niet worden beinvloed door de koude winterse omstandigheden.
De schitterende Finse Ekeri-opbouw is bestand tegen de barre koude in het hoge noorden.
Ook een FH16 is deze uit 2011 stammende 540 pk sterke trekker.
Met uitzondering van één Volvo-combi is dit het voltallige wagenpark met links en rechts de derde generatie FH tussen het nieuwe paradepaardje.