Vier generaties Actros
Al een tijdje is ie op de weg te vinden: de nieuwe Mercedes-Benz Actros. Inmiddels de vierde generatie. Begin 2012 reed Truckstar voor het eerst, niet geheel toevallig voor JSB, met de nieuwe Actros een rit naar Duitsland. Het Werkendamse transportbedrijf staat bekend om zijn strak-blauwe, mooi opgebouwde wagens van maar één merk; Mercedes Benz. Tijd eens te kijken wat er in zeventien jaar Actros veranderd is.
Dat ik op het goede adres ben in Werkendam blijkt wanneer ik aankom op het industrieterrein. Naast de loods staat een rij van diverse JSB Actros-modellen bijna allemaal voorzien van de grootste cabine variant; de Mega Space. In totaal bestaat het wagenpark uit 27 eenheden uitsluitend van Mercedes-Benz.
De keuze voor het Duitse merk blijkt in de loop der jaren zo gegroeid en als je tevreden bent waarom zou je dan wat anders aanschaffen, legt Leo Swijnenburg uit. Het uitzoeken van de vier Actrossen voor onze foto’s kan eigenlijk willekeurig uit de rij. Stuk voor de stuk zijn de wagens voorzien van een lichtbak en de nodige lampen en andere details.
Vier generaties Actros geven het verloop in vormgeving mooi weer. De grille neemt een steeds grotere vorm aan om de motor van voldoende frisse lucht te voorzien. Vierkant wordt steeds ronder voor een betere stroomlijn. En de chauffeur lijkt meer cabineruimte en stahoogte te krijgen.
Eerste generatie Actros
In 1996 komt Mercedes met de opvolger voor de langeafstandswagen van toen, de Schweren Klasse (SK). De eerste generatie Actros is geboren en wordt in 1997 gekroond tot ‘truck of the year’. Naast deze 1843 heeft JSB ook het topmodel met de 570 pk sterke achtcilinder nog in dienst.
Tweede generatie Actros
In 2003 wordt de twee generatie geïntroduceerd en ook die wordt ‘Truck of the Year’, in 2004. Naast de euro 3-motoren komen er ook euro 4- en 5-versies. Met een werkgebied hoofdzakelijk bestaande uit Duitsland zijn de euro 5-versies van de tweede generatie nog volop aanwezig bij JSB.
Derde generatie Actros
Vanaf 2007 komt de derde generatie op de weg en ook deze wordt ‘Truck of the Year’.
Vierde generatie Actros
Ook de vierde generatie Actros werd ‘Truck of the Year’ en sinds december 2012 zijn er twee euro 6-voorlopers aan het wagenpark van JSB toegevoegd. Aan de bestuurderskant is een speciaal op maat gemaakte brandstoftank geplaatst met ruimte voor 650 liter diesel. De chassisruimte aan de bijrijders kant wordt geheel in beslag genomen door de demper en Ad-blue tank om aan de Euro 6-norm te voldoen. Er is zelfs zo weinig ruimte dat voorlopers alleen nog geleverd kunnen worden met een starre voorloopas; ruimte is voor een stuurstang ontbreekt.
Toch is een voorloop-as in het stukgoed en het rijden met deelvrachten geen overbodige luxe. Met vijftig ton rijden zit er in Duitsland uiteraard niet in, maar een partijtje zware big-bags op de kop van de trailer bijvoorbeeld, is met een voorloper geen probleem.
Schwere Klasse
Om de gehele geschiedenis kompleet te maken wordt ook de SK, de voorloper van de Actros, uit de schuur gehaald:
Deze trekker is van 1991 is uitgevoerd met een 480 pk sterke achtcilinder motor. Al een tijdje geniet hij van zijn wel verdiende pensioen en dan is maar goed ook vertelt Leo: “pas zijn we met deze wagens naar een show geweest en dan merk dat er in twintig jaar een hoop is verbeterd qua comfort.”
Klik hier voor de showtrucks-overzichtspagina