| 18:11 | Truckstar Redactie

Scoop! Kenworth Super Space Cab!

Uit de Paccar stal: 6×4 Kenworth met DAF cabine

Soms ontvangen we zomaar iets bijzonders waar we ontzettend nieuwsgierig van worden. Zo ging dat ook vandaag. Van een oplettende lezer ontvingen we deze foto van een Kenworth testtruck, met daarop overduidelijk een DAF Super Space Cab cabine. 

Aan de zijkant zijn de verschillen met een nieuwe DAF XF duidelijk zichtbaar: hier treffen we een ver naar voren geplaatste vooras en de spatborden van een Kenworth K200. Anders is dat aan de voorzijde. Daar verraadt alleen de merknaam dat het hier niet gaat om een Eindhovens product.

Australie

Onthullend is verder de trottoirspiegel: daaraan is te zien dat het gaat om een truck voor Nieuw-Zeeland of Australie. Grote kans dat het voertuig ook alleen voor die markten bestemd is: dat zijn immers de enige landen waar DAF en Kenworth tot op heden zij aan zij verkocht worden.  

Scoop! Kenworth Super Space Cab!

Foto: Stoere Kenworth K200 van Gundy Logistics uit Nieuw Zeeland.

Kenworth en DAF zijn beide merken uit de Paccar stal en daarom verbaast een dergelijke ‘liefdesbaby’ ons niet heel erg. Al langere tijd gebruikt het Amerikaanse merk bijvoorbeeld de XF cabine voor de K500 oilfieldtrucks. Tot een langeafstandsvoertuig kwam het nog niet eerder.  

Helaas hebben we buiten deze foto geen verdere informatie over de stoere ‘cabover’ kunnen bemachtigen. We zijn heel erg benieuwd naar de technische details. Wie meer weet mag zich melden via redactie@truckstar.nl

Ondertussen speuren ook wij verder! 

Scoop! Kenworth Super Space Cab!

Foto: Kenworth K500 

7 Reacties
  1. @altijdtijd : ik heb er zelf nog mee gereden in mijn jonge jaren, ford cargo 240 pk, pegaso 1080 260 pk en mack f700 330 pk. Daarna met gesynchroniseerde bakken, maar tot op heden nog steeds niet met elektronische shift…ben 1 van de weinigen die nog naar Spanje en Portugal rijdt met een euro 3… Mijn baard is al grijs en wordt langzaam wit. Maar het was inderdaad vroeger leuker, al moesten we veel harder en langer werken als vandaag.

  2. @altayaara,zo een ongesynchroniseerde bak mogen ze me dadelijk terug geven,geen poespas met electronica,gaat veel langer mee,en een chauffeur die het hart op de juiste plaats heeft zal niet veel tijd nodig hebben om er mee leren te rijden!

  3. Wie durft het aan om hem als eerst om te bouwen tot bijgaand model?
    Zoals Feyts nu met een Stralis doet ?
    Misschien iets voor Jansen die nu al een dikke Daf neus heeft?
    heb je gelijk een model voor de fervente Magnum rijders…
    laat de cabine gelijk iets verlengen bij Ematra ofzo en je hebt wel een hele dikke truck.

    Zo maar een spinsel….

  4. en plak er een scaniacabine op en een deel van truckminnend NL loopt wijlend rond . als ik dan er toch ene zou importeren als paradepaardje ,dan die echt vette witte KW200 toch wel ipv de XF met amerikaans onderstel

  5. Zo’n Kenworth ziet er ook met de DAF SSC geweldig uit, wie zal deze al eerste naar Europa of zelfs Nederland halen, als vlaggenschip van jouw bedrijf?? Benieuwd naar typeaanduiding en welke motor+versnellingsbak gebruikt wordt.

  6. Eigenlijk mogen we best trots zijn op onze Europese trucks. Die Amerikanen zijn wel mooi maar velen ervan rijden nog met ongesynchroniseerde versnellingsbakken (doubleclutchers) waar geen enkele chauffeur beneden de 50 jaar nog kan mee rijden. Meeste zitten nog met trommelremmen en laten s’nachts de motoren draaien omdat ze anders s’morgens niet meer starten. Dus zie je tegenwoordig veel Europese techniek in Amerikanen ingebouwd.

  7. Had me eigenlijk nooit zo verdiept in Amerikanen. Zie truckers op shows vaak kwijlen bij USA-Truks. Als ze dan een Magnum zien zeggen ze o.a.: moet je die achterlijke instap zien. Vindt het wel fantastisch dat die Amerikanen een Nederlandse cabine gaan gebruiken.En niet te vergeten: een door DAF ontworpen motor.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie