*

| 12:30 | Arjan Olsthoorn

Schotten willen veerdienst naar Eemshaven vanwege Brexit

In het kader van de aanstaande Brexit wil het Schotse bedrijf TEC-Farragon een veerdienst tussen Eemshaven en het Schotse Rosyth, bij Edinburgh realiseren. Daarmee bereiden de Schotten zich serieus voor op de naderende Brexit.

De ferry’s zullen voornamelijk vracht vervoeren. Ze kunnen ook een groot aantal passagiers en auto’s meenemen. Voor de bootverbinding gaat TEC-Farragon gebruikmaken van ferry’s van rederij Stena Line. Het is de bedoeling dat de boten op termijn dagelijks tussen Eemshaven en Rosyth gaan varen. De veerboten meren in Eemshaven vermoedelijk aan bij de kade van Sealane Terminals. Dat bedrijf trok onlangs 6,5 miljoen euro uit voor de bouw van een nieuw vrieshuis. Ook is de havenkade met honderd meter verlengd.

De Schotten lieten hun oog op Eemshaven vallen vanwege de gunstige ligging ten opzichte van belangrijke afzetmarkten voor de Schotse whisky- en houtindustrie, zoals Duitsland, Denemarken en Italië. Ook de goede infrastructuur in het gebied is een pluspunt.

Sinds 2010 gebruiken Schotse bedrijven de haven van het Zuid-Engelse Dover. Vanaf daar worden goederen via Calais naar de rest van Europa vervoerd. Maar nu de brexit nadert, willen de Schotten een rechtstreekse veerverbinding met Europa.

Stimulans voor toerisme

Naast vrachtvervoer verwacht TEC-Farragon met de veerdienst ook toeristen aan te spreken. De verbinding wordt een alternatief voor de ferry van IJmuiden naar Newcastle, een overtocht van bijna zestien uur. De bootreis tussen de Eemshaven en Rosyth zal zo’n twintig uur duren.

Volgens plan zou de eerste afvaart eind oktober plaats moeten vinden. Op dit moment wordt onderzocht hoe de schepen onder wisselende (weers-)omstandigheden in Eemshaven kunnen aanmeren. In de haven zelf moet nog een douanekantoor komen voor passagiers. Ook worden de parkeermogelijkheden onderzocht. Directeur David Kellas van TEC-Farragon noemt de deadline van eind oktober ‘ambitieus’. “Maar we zijn dan ook een ambitieus bedrijf”, laat hij weten.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie