Schotpoort Connect
| 14:18 | Arjan Olsthoorn

Schotpoort Connect zet Volvo FM Electric in voor NS

Schotpoort Connect gaat met deze Volvo FM Electric 4×2-trekker treinonderdelen tussen NS-magazijnen vervoeren. Met de inzet van een elektrisch voertuig werkt het bedrijf verder aan het verkleinen van zijn CO2-footprint.

Na de levering van de Volvo FM Electric, volgen binnenkort ook twee Volvo FE Electric-bakwagens. De trucks zijn in nauwe samenwerking met Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks en Volvo Trucks Nederland gespecificeerd.

Schotpoort Connect zet sterk in op duurzaamheid. “Het grootste deel van onze CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door ons rijdend materieel”, zegt Raymond Welmers, Inkoper Wagenpark van Schotpoort Connect. “Wij zijn dan ook continu bezig met het verduurzamen van ons wagenpark en hebben deelgenomen aan diverse pilots met elektrische trucks om inzicht te krijgen in de financiële en operationele haalbaarheid. Ook bij aanbestedingen wordt steeds meer waarde gehecht aan duurzaamheid. De NS zet sterk in op verduurzaming en wij willen graag inspelen op de wens van de klant. Bij elke aanschaf kijken we wat de meest duurzame oplossing is. We hebben al meerdere elektrische bestelauto’s en nu breiden we ons wagenpark uit met drie elektrische Volvo-trucks om zodoende ook ons zwaardere materieel te verduurzamen.”

Lees ook: Eerste Belgische eActros rijdt bij Van Mieghem Logistics

‘Vaste route’

De Volvo FM Electric 4×2-trekker is als eerste afgeleverd. “Deze truck gaan we op een vaste route inzetten voor het transport van treinonderdelen tussen magazijnen van de NS in Onnen en het centraal magazijn in Tilburg. Een enkele rit is bijna 250 kilometer en de actieradius van de Volvo FM Electric is daarvoor ruim voldoende. In Tilburg kunnen wij gebruikmaken van een snellader van de NS zodat we kunnen bijladen voor de terugrit naar Onnen, waar de truck ’s nachts weer volledig kan worden opgeladen. Het mooie aan dit traject is dat de NS zeer enthousiast is: ze zijn bereid om een stapje extra te zetten en denken mee om elektrisch transport mogelijk te maken.”

Support van NS

NS vindt het een goede ontwikkeling dat Schotpoort Connect met een Volvo FM Electric gaat rijden. “De inzet van een elektrische truck sluit heel mooi aan bij onze duurzaamheidsdoelstelling”, zegt Koen Dekkers, Hoofd Supply Chain Operations bij de NS.

Lees ook: Vrijbloed neemt tiende elektrische Volvo-truck in gebruik

“Bij de NS brengen we op een duurzame manier grote aantallen reizigers naar hun bestemming. Onze treinen rijden op jaarbasis volledig op groene stroom. Als NS zijn we zeer enthousiast dat nu ook het transport van reserveonderdelen tussen onze magazijnen elektrisch kan. We vinden het ook belangrijk om dat mogelijk te maken en daarom hebben we een langjarige verbintenis met Schotpoort Connect gesloten. Dat biedt Schotpoort zekerheid en stelt hen in staat om deze investering te doen. Ook faciliteren we Schotpoort door bij onze werkplaatsen in Onnen en Tilburg laadfaciliteiten te creëren. In Tilburg hebben we een snellader geplaatst en in Onnen een reguliere lader waar de truck ’s nachts opgeladen kan worden.”

‘Sterke band met Volvo’

Schotpoort Connect kiest vol overtuiging voor Volvo-trucks en Volvo-dealer Harbers Trucks. “Van oudsher hebben we een sterke band met Volvo: het grootste deel van ons wagenpark bestaat uit Volvo-trucks. Als je zo’n traject ingaat heb je veel vragen. Wat zijn de voor- en nadelen van een elektrische truck? Wat mag je verwachten? Hoe zit het met service? Harbers Trucks en Volvo Trucks Nederland hebben ons op alle punten ontzettend goed geadviseerd en geïnformeerd, waardoor we een goede keuze konden maken. Verder vinden we het belangrijk dat we bij onze vaste werkplaats terecht kunnen voor service en onderhoud. We hebben een onderhoudscontract van 8 jaar. Dat geeft zekerheid,” besluit Welmers.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie