van kuppevelt
| 09:46 | Arjan Olsthoorn

Scania R580 voor tweelingbroers Van Kuppevelt

Voor Dave van Kuppevelt uit Beers begint het jaar met grote veranderingen. Ten eerste is zijn transportbedrijf sinds deze maand in één keer twee keer zo groot. Dit vanwege de aanschaf van een Scania R580 V8. De tweede verandering was het wijzigen van de bedrijfsnaam in Van Kuppevelt Transport VOF. Dit omdat sinds januari zijn tweelingbroer Roy ook in de zaak gekomen is.  

Dave van Kuppevelt begon nu twee jaar geleden in 2019 voor zich zelf onder de naam Dave transport. “Ik had vijf jaar voor een baas gereden en wilde zelfstandig worden”, vertelt hij. “En dat liefst in het agrarisch transport want dat vind ik leuk.”

Voortvarend van start

In 2019 kon Dave voortvarend van start. “Ik rijd potgrond voor tuinders naar Frankrijk in opdracht van Van Ommeren. Terug laad ik papier, boomschors of houtsnippers. Het eerste jaar deed ik meteen zo’n 160.000 kilometer. Dus dat was prima. Vorig jaar is het door de Covid iets minder geworden. Omdat er minder potgrond nodig was, ben ik ook in de containers gaan rijden met een gehuurd chassis. Maar al met al mag ik niet mopperen.”

De resultaten van Dave Transport trokken uiteindelijk zijn tweelingbroer Roy over de streep om voor zichzelf te beginnen. “Want net als ik, twijfelde hij heel lang om dat te gaan doen. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en nu rijden de beide broers onder de naam Van Kuppevelt Transport als VOF”, vertelt Dave met gepaste trots.

kuppevelt

Dave van Kuppevelt: “De V8 is sterk, robuust, gaat lang mee en heeft een goede restwaarde. Bovendien heeft een kennis van ons, die op een 580 V8 rijdt, goede ervaringen met het brandstofverbruik.” Links Roy en rechts Dave van Kuppevelt.

Tweede auto

Alleen moest er dan wel een tweede auto komen. “De sprong van één naar twee trucks is natuurlijk het grootst,” weet Dave. Maar omdat in dit geval Roy ook mee-investeerde, zijn we toch voor een nieuwe gegaan. “Uiteraard een Scania, dat was geen discussiepunt. En ook de kleur stond al vast: zwart. Bovendien waren we er ook al snel uit dat we V8 wilden. Die is sterk, robuust, gaat lang mee en heeft een goede restwaarde. Bovendien heeft een kennis van ons, die op een 580 V8 rijdt, goede ervaringen met het brandstofverbruik. En wij rijden vaak zwaar door de Ardennen. Al is het wel mijn broer die daar nu op rijdt.”

De beide broers hebben de truck met zorg samengesteld. “We wilden een veilige auto, dus met een retarder en ACC. Goed licht is belangrijk op die donkere Franse binnenwegen dus kozen we voor LED koplampen met bochtverlichting. En omdat we de hele week van huis zijn, was ook standkoeling een must. Natuurlijk moest er een hydrauliek set op. De luchtvering kozen we vanwege het comfort. Maar we hebben hem verder redelijk standaard gehouden. Geen leren bekleding want dat vind ik in de zomer niet fijn en niet teveel toeters en bellen. Hij is zo al lekker compleet.”

‘Goed werk’

De negentons vooras is weer een ander verhaal. “We hebben voor een af fabriek gemonteerde schuifschotel gekozen. Want we hebben of hadden het idee ooit ook met een mesttanker te gaan rijden. Dan kan de schotel goed ver naar voren en heb je wat aan die negentons vooras. Alleen zijn de vooruitzichten in de mest voorlopig niet zo goed. Maar wie weet.”

Op dit moment rijdt broer Roy Benelux en Frankrijk in de containers. “Daar is nu goed werk, dus dat is wel fijn. Hoe ik Van Kuppevelt Transport over vijf jaar zie? Nou, met twee auto’s lekker in het agrarische werk blijven. Ik vind dat heel leuk bij die tuinders en als straks de potgrond weer aantrekt, kopen we wellicht nog een tweede Walking floor trailer. Qua omvang houd ik Van Kuppevelt Transport het liefst gewoon op mijn broer en ik en elk op een Scania. Van de week hadden we nog een avond samen omdat we allebei toevallig in dezelfde streek zaten. Dat is reuze gezellig.”

kuppevelt

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie