Scania R450 voor eigenrijder Berkvens
| 14:57 | Korneel Luth

Scania R450 voor eigenrijder Berkvens

Voor Remco Berkvens voelt het als de kroon op zijn eigen inspanningen. Na jaren waagde hij de sprong als eigenrijder. Zijn nieuwe werkpaard: een Scania R450 Crown Edition.

Remco Berkvens (32) ging hij niet over één nacht ijs. Onder de naam RM Transport begint hij voor zich zelf. De truck die hij kocht, moest natuurlijk iets bijzonders worden. Maar Remco begreep even goed dat een auto vooral ook economisch rendabel moet zijn.

De keuze kwam uit op de efficiënte Scania R450 4×2 Topline MNB met de 450 pk SCR-only motor. De Crown Edition-uitvoering met de nieuwe ‘pure black metallic’-lakkleur, vertelt de andere helft van het verhaal. 

Scania R450 voor eigenrijder Berkvens
Een trotse eigenaar, Remco Berkvens van RM Transport met zijn vrouw, voor de nieuwe Topline Crown Edition.

Acuut kippevel

“Ik kreeg acuut kippevel toen ik hem zag”, herinnert Remco zich de eerste aanblik van een Scania Crown Edition in pure black metallic. “Toen wist ik meteen dat ik ook zo’n truck wilde. Niet alleen voor mijzelf. Maar zeker ook als eerbetoon aan mijn vader. Dit is zoals hij het gewild zou hebben. Voor mij is dit de ultieme truck voor een eigenrijder: ingetogen sjiek, onderscheidend en toch heel economisch in het gebruik.”

De R450 Topline Crown Edition heeft bovenop de standaarduitvoering onder meer Xenon-koplampen, verstralers en breedtestralers in de bumper, LED-achterlichten, climate control en het grote TFT-scherm in het dashboard.

Remco: “Dat vond ik een mooi begin maar ik ging toch ook nog voor het Scania Driver pakket met de betere Premium stoel, Premiumradio met navigatie en een met leer bekleed stuurwiel. Ook een standairco, magnetron en een zware 220 Volt omvormer.”

Het laagste brandstofverbruik

Maar ook buiten de cabine dacht Remco goed na over de configuratie. “Naast de standaardveiligheidsvoorzieningen als AEB en LDW, wilde ik beslist ook Adaptive Cruise Control en de nieuwe wrijvingsloze vrijloopretarder. Samen met Ecoroll Plus en Scania Active Prediction levert dat natuurlijk het laagste brandstofverbruik op, want het moet wel allemaal betaald worden.”

Luchtvering rondom

Remco is ook bijzonder gelukkig met zijn keuze voor een volledig luchtgeveerde uitvoering. “Het was een advies van de dealer. Door de FUP (Front Underrun Protection) en de aerodynamica staat de voorkant van een truck tegenwoordig wel heel laag boven de grond. Met een luchtgeveerde vooras blijft die hoogte altijd constant en heb ik met een knop op het dashboard de mogelijkheid hem zelfs tot tien centimeter hoger te zetten. Dat is bijzonder handig op slechtere wegen en bij het wegrijden vanuit een put.”

Ondanks de rijke uitvoering van het Crown Edition pakket heeft Remco nog wel wat wensen. “Binnenkort zet ik er een andere achterbumper op met grote spatlap. En ik heb nog een beige lederen interieur bekleding in gedachten waarbij op de achterwand het Scanialogo is geborduurd. En dan is ie helemaal af. Want je truck moet wel altijd een balans blijven tussen je droom en de realiteit.”   

Lees ook:

Slimme R450 voor eigenrijder Jongeneel

 

Klik hier voor alle Scania-nieuws

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie