Elektrische Scania
| 12:58 | Arjan Olsthoorn

Scania introduceert volledig elektrische truck

Scania introduceert nu zijn eerste volledig elektrische truck en ook een vernieuwde plug-in hybride truck. Volgens Scania kan de elektrische truck, met een actieradius tot 250 km, de hele dag door werken en toch veilig terugkeren naar de thuisbasis om ’s nachts te worden opgeladen. Als er behoefte is aan een grotere actieradius, kan de chauffeur de truck snel opladen tijdens een pauze of wachtmomenten.

De truck is verkrijgbaar met de optie van vijf batterijen, voor een totaal van 165 kWh, of negen batterijen met een totaal beschikbaar vermogen van 300 kWh. Met vijf batterijen is de actieradius 130 km. De actieradius is uiteraard afhankelijk van het gewicht, het type carrosserie en de topografie. Na het verwijderen van de verbrandingsmotor is er extra ruimte voor de batterijen vrijgemaakt. Extra batterijen zijn op het chassisframe gemonteerd. De nieuwe elektromotor levert een continu vermogen van 230 kW of ongeveer 310 pk. De motor heeft twee versnellingen om een hoog vermogen te leveren over een groter gebied. Dat komt het comfort ten goede.

Acceleratie

Een van de grote voordelen van een elektromotor ten opzichte van een verbrandingsmotor is de hoge beheersbaarheid. In de praktijk zal de klant dit ervaren door een snellere acceleratie en reactie van de aandrijflijn. Andere onderdelen die nodig zijn voor een volledig elektrische aandrijving, zoals batterijmanagement-units, onderdelen voor de koeling van de accu’s, elektrohydraulische stuurinrichting, elektrische luchtcompressor en omvormer, zijn ook langs het chassisframe gemonteerd.

De batterij elektrische truck van Scania is uitgerust met een CCS-oplaadconnector om op te laden vanaf het elektriciteitsnet. Met 130 kW DC-lading worden de vijf batterijen in minder dan 55 minuten tot 80 procent geladen. Met negen batterijen in minder dan 100 minuten. De truck kan ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen.

L- en P-serie

De nieuwe Scania-truck is voorbereid voor een volledig elektrische PTO. In plaats van extra apparatuur aan te sluiten op de interface die zich gewoonlijk op de versnellingsbak of de motor bevindt, wordt deze aangesloten op een elektrische aansluitkast. Dit is een zogenaamde DC-kast die op het chassis is gemonteerd. Dit geeft een verbinding van maximaal 60 kW power take off voor extra apparatuur in de carrosserie, zoals koelsystemen en haakarmsystemen.

Elektrische Scania

De Scania batterij elektrische truck is leverbaar met de cabine uit de L- en P-serie. Deze cabinevarianten zijn beiden ontworpen voor gebruik in de stad. De cabine van de L-serie met lage vloer is speciaal ontworpen voor drukke stadscondities met een ongeëvenaard zicht rondom.

“Duurzaam emissievrij transport is een steeds grotere vereiste voor transportbedrijven”, zegt Anders Lampinen, Scania Director New Technologies. “De aanschaf van een elektrische truck is niet alleen een investering in het wagenpark van de klant, maar ook in het merk en de markt.”

Jaarlijks nieuwe voertuigen

“Met veel trots kondigen we het begin aan van Scania’s lange-termijn commitment op het gebied van elektrificatie,” zegt Scania’s President en CEO Henrik Henriksson. “We zullen de komende jaren jaarlijks nieuwe elektrische voertuigen aan het programma toevoegen. Op dit moment zijn we bezig met het reorganiseren van onze productie om dat doel te bereiken. Over een paar jaar introduceren we ook elektrische trucks voor langeafstandsvervoer. Deze zijn aangepast voor het snel opladen tijdens de verplichte rustperiodes van 45 minuten.”

Scania plug-in hybride truck

Scania’s nieuwe plug-in hybride truck, met een elektrisch bereik tot 60 kilometer, combineert twee werelden. Hij biedt de flexibele mogelijkheden van de verbrandingsmotor met een stille en emissievrije aandrijving.

“De integratie van de hybride truck in het wagenpark van transporteurs is ongetwijfeld de eenvoudigste manier om ervaring op te doen met het bedienen van elektrische voertuigen”, zegt Anders Lampinen, Scania Director New Technologies. “Als brug tussen de verschillende technologieën kan dit helpen om waardevolle ervaring op te doen met het geleidelijk uitbreiden van het wagenpark naar een groter aandeel elektrische voertuigen.”

35 minuten

Scania’s plug-in hybride truck is uitgerust met een CCS-oplaadconnector om op te laden vanaf het elektriciteitsnet. Met een DC-lading van 95 kW worden de drie batterijen in ongeveer 35 minuten tot 80 procent geladen. De hybride truck kan in elektrische modus tot 60 km rijden, afhankelijk van het bruto totaalgewicht, de topografie en het type carrosserie. Daarnaast kan het opladen worden uitgevoerd terwijl de truck geparkeerd staat om te laden of te lossen, of terwijl de chauffeur pauze neemt.

De Scania plug-in hybride truck is leverbaar met de cabine van de L- en P-serie, die beide zijn ontworpen voor gebruik in de stad. De cabine van de L-serie met lage vloer is speciaal ontworpen voor drukke stadscondities met een ongeëvenaard zicht rondom. Naast de elektrische 115 kW motor wordt de hybride truck geleverd met de 9-liter 280-360 pk dieselmotor.

‘Mogelijkheden voor efficiënte leveringen’

“Steeds meer steden hebben in de centra lage-emissiezones ingesteld, waarvoor alternatieven zoals elektrische aandrijving nodig zijn. De stille elektrische modus opent mogelijkheden voor efficiënte leveringen, ook ’s nachts, waardoor verkeerscongestie in het stadscentrum wordt vermeden.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie