smart dash
| 13:17 | Arjan Olsthoorn

Scania introduceert ‘smart dash’

Scania laat weten dat het met een zogenaamd ‘smart dash’ komt. De Zweedse truckfabrikant zet met het nieuwe digitale dashboard een belangrijke stap om de concurrentie bij te benen. De digitale dashboards, met twee schermen, komen in zowel de vrachtwagens als de bussen.

Het huidige dashboard stamt al uit 2016, het jaar dat de next gen werd geïntroduceerd. Nu concurrenten als DAF, Volvo en MAN ook allemaal gebruik maken van een digitaal dashboard met twee displays kon Scania niet achterblijven. Het dashboard wordt nog steeds gewaardeerd door veel chauffeurs, maar het merk moet nu eenmaal met de tijd meegaan.

Verschillende uitvoeringen

Het digitale dashboards is gebaseerd op een modulaire elektronica-architectuur gecombineerd met een reeks nieuwe veiligheidsfuncties. Smart Dash is de basis voor de ontwikkeling van digitale diensten, verhoogde veiligheid en verbeterde gebruikerservaringen voor klanten en chauffeurs van Scania. Het is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, maar ze hebben allemaal de dezelfde modulaire structuur, waardoor naadloze combinatie met andere digitale Scania-oplossingen zoals My Scania of de Scania Driver App mogelijk is.

“Deze introductie vertegenwoordigt een stapsgewijze verandering in Scania’s aanbod binnen het transport-ecosysteem”, zegt Stefan Dorski, Senior Vice President, Hoofd van Scania Trucks. “Wat onze klanten zullen ervaren in met Smart Dash uitgeruste voertuigen is het nieuwste niveau van Scania’s aanbod en ambitie op het gebied van digitalisering, connectiviteit en veiligheid.”

Lees ook: Scania R660 XT met laadkraan bediend door virtual reality

“Wij beschouwen Smart Dash als een kernonderdeel van ons digitale ecosysteem en als een geweldig middel voor de optimale ondersteuning van de chauffeurs”, zegt Dorski. “Het geeft hen superieure toegang tot alle soorten relevante informatie tijdens het rijden en ondersteunt hen bij het uitvoeren van andere taken wanneer ze geparkeerd hebben via bijvoorbeeld de Scania Driver App en My Scania. Deze oplossingen zijn allemaal met elkaar verbonden en bieden een echt productieve gebruikers ervaring.”

Over the air-updates

Scania-eigenaren zullen ook slimme kaarten kunnen gebruiken voor hun verbonden navigatiesystemen. Ook maakt het merk het mogelijk OTA-updates (over the air-updates) uit te voeren. Daardoor is een bezoek aan de werkplaats minder snel nodig. De verschillende uitvoeringen van Smart Dash vervangen de huidige oplossingen van Scania en zullen van toepassing zijn voor vrachtwagens die vanaf het voorjaar van 2024 zullen worden geproduceerd.

De nieuwe algemene veiligheidsvoorschriften van de EU zullen verschillende veiligheidsgerichte kenmerken verplicht maken voor zware bedrijfsvoertuigen vanaf juli 2024. De nieuwe regelgeving, VN/ECE R155 en R156 zal ook van toepassing zijn op cyberbeveiligingstechnologieën die gericht zijn op het voorkomen en beperken van manipulatie met voertuigen. Scania heeft een nieuwe elektrische systeemarchitectuur, gemeenschappelijk voor zowel vrachtwagens als bussen. Deze nieuwe architectuur maakt slimmere en snellere communicatie en cyberbeveiliging op een nog hoger niveau mogelijk en voldoet aan de nieuwe eisen.

Digitaliseringstraject

“Voor Scania vallen deze nieuwe eisen samen met onze ambitie om een oplossingsgeoriënteerde architectuur te bouwen die onze klanten ondersteunt op hun digitaliseringstraject”, zegt Dorski. “De next-level premium ervaringen in de vrachtwagenindustrie zal zich sterk richten op het soort verbonden functionaliteit in en rond de vrachtwagen die we aanbieden. OTA-updates en slimme services op aanvraag creëren nieuwe kansen voor klanten van Scania en maken hun activiteiten veiliger en winstgevender met meer uptime en efficiëntie.”

smart dash

Het digitale busdashboard onderscheid zich met een groter scherm en andere indeling.

1 Reactie
  1. Tot in 2004 reed ik met een 113.
    Die had klokken en fysieke knoppen. Deze laatsten wist ik blindelings te vinden, zelfs in het donker.
    In diverse autoboeken lees ik geregeld dat de testers blij zijn om weer met deze fysieke knoppen te kunnen werken omdat aanraak-knoppen de aandacht te veel van de weg afleiden. En nu komt Scania ook met aanraakschermen aandraven! Dom, dom.
    Sorry, ik had verwacht dat dit merk meer aandacht voor veiligheid zou hebben en niet in de val van ‘ de mode ‘ zou trappen. Dat je thuis zulke speeltjes wil is jouw keuze, op de weg moet de aandacht naar het verkeer gaan i. p. v. naar schuifknoppen zoeken. Sorry voor de fans van deze besturingsmethode: in de woonkamer kunnen ze hip zijn maar op de weg is elke bron van afleiding een bron van ongevallen. Scania, maak je keuze: hip zijn of veilig! Ik kies voor het tweede omdat ik ondervond hoe gevaarlijk afleiding kan zijn.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie