Scandinavische cabotagestudie in volle gang
| 14:31 | Truckstar Redactie

Scandinavische cabotagestudie in volle gang

Als vervolg op de Zweedse cabotagestudie is er nu een bredere cabotagestudie gaande in de drie Scandinavische landen.

In Noorwegen, Zweden en Denemarken worden momenteel gelijktijdig buitenlandse trucks gespot en getagt via een app op de smartphone om harde gegevens te verkrijgen over wat buitenlandse trucks doen in die landen.

De mensen achter de cabotagestudie leggen op hun Facebook-pagina uit waarom ze dit doen:

Hot item

“De cabotagestudie is een hot item in alle Scandinavische landen. Politicus na politicus wordt zich bewust van het feit dat zo’n 8.000 geregistreerde gebruikers meewerken aan de cabotagestudie.”

“Het helemaal vrijgeven van de cabotage in Europa is opnieuw uitgesteld na protesten uit alle hoeken van het wegtransport. Beslissingen over het wegtransport worden in Brussel genomen. Een nieuwe studie met nieuwe gegevens en aantallen is daarom noodzakelijk: een grondige analyse en gegevens uit verschillende landen. Dat is de Cabotagestudie 2.0.”

Oneerlijke concurrentie maakt transport kapot

Het probleem in het Scandinavische wegtransport is grotendeels hetzelfde als overal in West-Europa: Bedrijven die concurreren met in Oost-Europa geregistreerde trucks en laag betaalde chauffeurs maken het bestaande wegtransport kapot.

Bovendien zijn er signalen dat de verkeersveiligheid niet gebaat is bij de grootschalige inzet van Oost-Europese chauffeurs en trucks, én in Zweden is het milieu het slachtoffer. De Oost-Europese trucks zijn bijna allemaal standaard Europese veertig tons trucks in plaats van de efficiëntere Zweedse LZV’s. En dan hebben we het over de overlast veroorzaakt door een bepaald percentage van deze chauffeurs nog niet gehad, evenals het duistere handelscircuit van gestolen diesel en andere zaken.

Geen nieuwe mauttarieven
Je kunt het de mannen zelf niet kwalijk nemen, maar ze kosten niks en daarom gaan hier en in Scandinavië banen verloren en transportbedrijven failliet.

Wat valt er nog te redden?

Feit is dat de grootschalige inzet van de laag betaalde Oost-Europese chauffeur niet te stuiten is en onomkeerbaar is.

Zeker in het internationale transport en het derde landen-vervoer kunnen West-Europese transportbedrijven eigenlijk alleen nog maar concurreren als ze zelf ook via een Oost-Europese constructie met goedkope chauffeurs rijden.

Illegale cabotage aanpakken

Maar ook in het binnenlands transport is de concurrentie moordend. Binnen West-Europese landen doen Oost-Europese chauffeurs veel nationaal werk. Dit is slechts beperkt toegestaan en een goede handhaving is de enige manier om het eigen wegtransport in West-Europese landen te behoeden voor nog meer oneerlijke concurrentie. Alleen hier valt dus nog wat te redden – tenzij verladers bereid zijn een goede prijs te betalen en het vakmanschap van de Nederlandse of Scandinavische chauffeur te verkiezen boven dat van een Oost-Europese chauffeur.

Truckstar bij cabotage-controle ILT

Deze week zullen wij zelf bij een controle op illegale cabotage van de Inspectie Leefomgeving en Transport aanwezig zijn en dezelfde dag verslag doen van de controle.

Als de resultaten van de Scandinavische cabotagestudie bekend zijn, lees je die hier ook op Truckstar.nl. In Zweden zijn inmiddels enkele gegevens bekend omtrent de omvang van het probleem dankzij de eerdere cabotage-studie dit jaar. Maar liefst 2.200 buitenlandse trucks hebben Zweden als vast werkgebied. Voor Denemarken en Noorwegen is het tot nu toe nog gissen naar de omvang van de illegale cabotage.

Europese richtlijn

De cabotage in Europa is vastgelegd in richtlijn (EC 1072/2009). Het doel van deze richtlijn is om incidenteel binnenlands transport door buitenlandse transporteurs toe te staan, voor het geval dat zo uitkomt na gelost te hebben na een internationale rit.

Dit vermindert het aantal lege ritten en is daarom goed voor het milieu, zo beredeneert de EU. Volgens de mensen achter de cabotagestudie is daar echter nog geen enkel bewijs voor.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie